Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1944 (2022-2023)
Innlevert: 13.04.2023
Sendt: 13.04.2023
Besvart: 21.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Både Ap og Sp, og SV har tidligere vært tydelige på at flaskehalsene som hindrer totimers avganger på Dovrebanen mellom Trondheim og Oslo må bort, for eksempel på strekningen Oppdal-Dombås, der det mangler et krysningsspor i Drivdalen. I Hurdalsplattformen er utbedring av flaskehalser for å få større hyppighet også nevnt.
Står ministeren fast på prioriteringene Ap tidligere har vært med på og vil han sikre at NTP prioriterer å fjerne flaskehalsene på Dovrebanen slik at vi raskt kan få på plass et togtilbud med totimers avganger her?

Begrunnelse

Selskapet Rejlers la fram en mulighetsstudie i mai 2016 som peker på mulighetene for Dovrebanen. I rapporten pekes det blant annet på flaskehalsen mellom Engan/ Drivdalen som står i veien for to tog i timen.
I Hurdalsplattformen står følgende:
Bygge flere krysningsspor og dobbelsporparseller og utbedre flaskehalser for å få bedre hyppighet og regularitet på togtilbudet mellom landsdelene.

I innstillingen til Nasjonal Transportplan behandlet i juni 2021 samlet Ap og Sv seg om følgende merknad:

"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at byer og kommuner langs Dovrebanen har planlagt byutviklingen ut fra at det skal anlegges nye jernbaneanlegg og nye stasjoner. Både kommunale og statlige myndigheter har i årevis planlagt ut fra dette. Etter disse medlemmers syn må planene for jernbaneutbygging på Dovrebanen med tilhørende økt togtilbud videreføres. Disse medlemmer mener at selv om hele utbyggingen av InterCity vil ta noe tid å realisere, må målet om togtilbud på Dovrebanen med to tog i timen mellom Lillehammer og Oslo stå ved lag."

I innstillingen til Nasjonal Transportplan fra juni 2017, da SV ikke satt i komiteen står følgende merknad fra Ap og Sp:

"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til mulighetsstudien for Dovrebanen og Raumabanen som er utført for disse strekningers jernbaneforum. Disse medlemmer mener to timers frekvens for Dovrebanen Trondheim–Oslo er et viktig kollektivtiltak, som vil sikre at flere reisende kan bruke tog på hele eller deler av strekningen. Disse medlemmer vil prioritere krysningsspor på Engan og dermed starte realiseringen av et bedre gods- og persontogtilbud på Dovrebanen. Disse medlemmer mener videre at det er viktig å sikre materiell som kan inngå i en slik framtidig løsning."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen er opptatt av å føre en offensiv jernbanepolitikk. Når det gjelder spørsmålet om å få på plass et togtilbud med totimers avganger på Dovrebanen mellom Trondheim og Oslo, er det slik at SJ Norge allerede har gjennomført tilbudsforbedringer på Dovrebanen slik at det i dagens ruteplan er tilnærmet totimers-frekvens, men med en frekvensluke midt på dagen. I 2020 ble det kjørt tre dagavganger og ett nattog hver vei. Fra 2022 ble det supplert med en ekstra dagavgang, og ytterligere en ekstra dagavgang i 2023.
I trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet ligger det en opsjon på økning med ytterligere en avgang slik at det blir tilnærmet totimers-frekvens i begge retninger hele driftsdøgnet. Jernbanedirektoratet vurderte å utløse denne opsjonen fra ruteterminskiftet i desember 2023, men pga. usikkerhet knyttet til infrastrukturkapasitet og følgekonsekvenser for godstrafikken, ble det besluttet å utsette opsjonsutløsningen og ta en ny vurdering fra desember 2024. Dette er viktige vurderinger siden vi ser at det oppstår utfordringer med driftsstabiliteten når vi strekker utnyttelsen av infrastrukturkapasiteten for mye, spesielt på vårt nett som har begrenset med dobbeltspor og få omkjøringsmuligheter. Vi ser også at det er et økende problem med at infrastrukturen erklæres overbelastet på enkelte strekninger og tider av døgnet. Vi må derfor gjøre nøye vurderinger av hvordan den begrensede infrastrukturkapasiteten bør forvaltes best mulig.
Den videre utviklingen av togtilbudet for gods og personer på Dovrebanen, vurderes i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan. Planen for 2025- 2936, legges frem våren 2024. Departementet har mottatt forslag fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR om prioriteringer knyttet til utvikling av jernbanen, herunder Dovrebanen. Dette inngår som del av grunnlaget for regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan.