Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2035 (2022-2023)
Innlevert: 23.04.2023
Sendt: 24.04.2023
Besvart: 02.05.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Mener helseministeren at bruk av slike lysestaker bør straffes og vil hun ev. revurdere å fornye et uforståelig og meningsløst strengt regelverk?

Begrunnelse

Ved en rekke anledninger har medier omtalt hvordan er byråkratisk alkoholregelverk rammer næringsvirksomhet som restauranter og produsenter. Senest denne uken kunne vi lese i Stavanger Aftenblad hvordan denne formynder- og forbudspolitikken straffer en restaurant med prikk grunnet bruk av bl.a. lysestaker.
– Det er brukte vinflasker med en masse stearin på, ingen føler seg presset til å kjøpe vin fordi vi bruker dem som lysestaker, det er for å skape stemning. Dessuten er det et godt eksempel på gjenbruk, sier bareieren.
Dette er nok et eksempel som illustrerer hvor urettferdig og uforståelig regelverket fremstår. Bareieren og flere med han håper nå på en diskusjon om alkoholloven og markedsføringsloven. Undertegnede er helt enig med de etter hvert mange aktører som mener lovene er overmodne for fornyelse.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Jeg kan ikke gå inn i enkeltsaker. Svaret mitt er derfor ikke knyttet til den konkrete saken det vises til i spørsmålet, men er en generell redegjørelse for forbudet mot alkoholreklame.
Reklameforbudet, som har både en etterspørselsreduserende og holdningsskapende begrunnelse, er et viktig virkemiddel for å begrense alkoholkonsumet i befolkningen og dermed redusere omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk.
Forbudet mot alkoholreklame er nedfelt i alkoholloven § 9-2. I alkoholforskriften § 14-2 er reklame definert som «massekommunikasjon» i «markedsføringsøyemed». Det foreligger markedsføringsøyemed dersom et siktemål med kommunikasjonen er å fremme salg.
Det må gjøres en konkret vurdering i det enkelte tilfellet av om de to grunnleggende vilkårene om «massekommunikasjon» i «markedsføringsøyemed» er oppfylt.
Jeg kan ikke kommentere på om bruken av vinflasker som lysestaker i den konkrete saken er å anse som alkoholreklame, men på generelt grunnlag vil jeg vise til at dersom formålet bak bruken ikke er å fremme salg av alkoholholdig drikk – vil det heller ikke foreligge markedsføringsøyemed og dermed ikke være alkoholreklame.
Når det gjelder spørsmålet om fornyelse av regelverket, viser jeg til at regjeringen i Hurdalsplattformen har slått fast at vi ønsker å videreføre en restriktiv alkoholpolitikk. Dette innebærer blant annet å opprettholde forbudet mot alkoholreklame.