Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2040 (2022-2023)
Innlevert: 24.04.2023
Sendt: 24.04.2023
Besvart: 02.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hva er statsrådens plan for å sørge for at folk flest i Norge ikke får et svekket togtilbud når de gamle type 92 togsettene gis til Ukraina, og kan statsråden garantere at nye eller tilsvarende togsett er full ut operative og testet ut før de siste 8 av type 92 togsettene gis til Ukraina, slik at gaven til Ukraina ikke vil gå ut over togtilbudet til norsk togpassasjerer?

Begrunnelse

Rett før påske gikk Samferdselsministeren ut i media og informerte om at han og Ap/Sp regjeringen vil gi bort de 12 togsettene av Type 92 som brukes på Rørosbanen, Meråkerbanen og Trønderbanen til Ukraina. I utgangspunktet så er dette en hyggelig gladsak hvor Norge hjelper et annet Europeiske land som er i krig. Det er viktig å støtte og hjelpe Ukraina, men det kan ikke gå ut over togtilbudet til folk flest i Norge.
I oppslag i Østlendingen, så uttalte bla Rikke Lind, som er administrerende direktør i SJ Norge følgende:
– Håper statsråden ikke har gitt bort alle togene til Ukraina. Vi trenger dem fortsatt.
Fakta er at SJ bruker de type 92 togsettene som Samferdselsministeren har gitt bort til Ukraina. Det er handlingsrom for å gi bort 4 av togsettene, men 8 sett brukes fortsatt i Trafikk pakke 2 (TP 2, dvs de banestrekningene SJ kjører tog på) bl.a. på Rørosbanen. En utfasing av T92 må ses i ett helhetsperspektiv for hele togparken i TP2.
Dersom alle 12 togsettene gis bort i 2023 så vil det høyst sannsynlig resultere i at det ikke blir tilstrekkelig med antall tog på Rørosbanen, Meråkerbanen og Trønderbanen. Det vil virkelig være dramatisk for togtilbudet for store deler av Norge, hvor lokalbefolkningen og reisende rett og slett ikke vil få noe togtilbud eller et sterkt redusert togtilbud.
Beslutningen om å gi bort alle de 12 type 92 togsettene må være tatt på sviktende grunnlag, siden den totale tilgangen på operative tog og togkapasiteten i TP2 er ekstremt krevende. Det må være berettiget å stille spørsmål om Samferdselsministeren har fått korrekt informasjon?
På hjemmesiden til Norske Tog står det følgende:

«Type 92 har blitt erstattet av nye type 76 som ble satt i drift i 2022.»

https://www.norsketog.no/nyheter/2023/dieseltogsett-av-type-92-gis-i-gave-til-ukraina
Denne formuleringen er litt upresis og kan bidra til misforståelser. Grunnet innkjøringsproblemer, tekniske utfordringer etc så er ikke alle type 76 fullt ut operative og SJ er fortsatt helt avhengig av T 92. T 92 brukes fortsatt og fungerer også som reservetog ved behov, følgelig er det fortsatt behov for T 92 på Rørosbanen. Det vil det være i påvente av at alle T 76 er fullt operative og det er uansett viktig å ha reserveløsning ved tekniske problemer etc.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Russlands invasjon av Ukraina har ført med seg store tap av menneskeliv og massiv ødeleggelse av grunnleggende transportinfrastruktur. Det er svært viktig at Ukraina får bygd opp igjen og utviklet transportinfrastrukturen sin og får på plass effektive forsyningskjeder, både for å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner i landet, og for å knytte et fritt Ukraina til Europa. Donasjonen av togsett vi ikke lenger skal bruke til persontrafikk i Norge er derfor et lite, men viktig bidrag. Gaven til Ukraina vil ikke gå utover norske togpassasjerer.
Utfasingen av type 92-togsettene skjer i samarbeid mellom Norske tog, operatøren SJ Norge og Jernbanedirektoratet. Det er avtalt en plan for utfasingen, som skal sikre at avhendingen av togene ikke går på bekostning av togtilbudet. Utfasingsplanen er inntatt i trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og SJ Norge. Norske tog har totalt 12 togsett av type 92. Fire av togsettene er levert tilbake til Norske tog fra SJ Norge og kan leveres til Ukraina.
Når Norske tog får tilbakelevert tog fra en operatør, er det selskapets oppgave å sikre best mulig restverdi og etterbruk. Tog som har nådd sin tekniske levealder, som type 92, vil normalt selges til materialgjenvinning. I dette tilfellet har Ukraina ønsket å overta togene og benytte dem videre, noe som er positivt når alternativet er å sende dem til hugging.
Ukraina har foreløpig ikke kommet med noe ønske om flere togsett enn de fire som er tilbakelevert fra SJ Norge. Det er kommunisert tydelig både til det Ukrainske handelskammer og UD at Norske tog kun har fire tog tilgjengelig per dags dato. De resterende åtte togsettene er planlagt tilbakelevert til Norske tog i løpet av 2023 i henhold til den nevnte utfasingsplanen, som er inntatt i trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet.
Når SJ Norge tilbakeleverer flere togsett til Norske tog, vil det kommuniseres til UD at togsettene vil kunne doneres til Ukraina. Det vil da være opp til Ukraina å gjøre en anmodning gjennom EU-systemet, dersom de ønsker flere togsett av type 92.