Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2146 (2022-2023)
Innlevert: 05.05.2023
Sendt: 08.05.2023
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 15.05.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan næringsministeren klargjøre hva han mener om slikt «tull og tøys» i alkoholregelverket, og vil han ta bransjen på alvor og møte dem?

Begrunnelse

I DN 3 mai kan vi igjen lese om fortvilte produsenter av norsk brennevin som føler at deres næring og verdiskapning ikke tas på alvor.
Innlegget påpeker en rekke utfordringer for stolte produsenter av kvalitetsvarer som er lovlige i produsere og selge i Norge. De opplever at regjeringen viser svært liten vilje til å gjøre deres hverdag enklere og gjøre endringer for at forbrukerne skal få vite mer om deres produkter og hvordan de jobber.

«Kan du leve med slikt tull og tøys, Vestre?
Norsk gin, akevitt og whisky sanker gjeve priser i London, New York og San Francisco. En ny, stor eksportnæring er i ferd med å bli en realitet, men i Norge får vi ikke engang lov til å fortelle om det.»

blir det blant annet skrevet av Odd J. Nelvik, gründer, Det Norske Brenneri.
Overformynderi og et utdatert regelverk oppleves som urettferdig og uforståelig både for næringen selv og ikke minst forbrukerne, noe som illustreres av en rekke eksempler i innlegget. Selvsagt bør det det kunne gjøres endringer i det rigide og næringsfiendtlige regelverket for å tilpasse dette til tiden vi lever i nå.
Denne næringen opplever imidlertid at de ikke lyttes til eller tas på alvor av regjeringen. Det skrives videre

«Nå ønsker vi i bransjen å møte næringsministeren, og ikke bare kommunisere med Helsedirektoratets inkvisitoriske mørkemenn.»

Undertegnede håper næringsministeren har lest innlegget og tar innover seg alvoret i frustrasjonen denne næringen kjenner på og tar seg tid til å møte dem.
https://www.dn.no/innlegg/industri/brennevin/eksport/kan-du-leve-med-slikt-tull-og-toys-vestre/2-1-1428602?fbclid=IwAR2QZlrkLT61BuEhdVXvDMZzO3PyqNPbH87YOqAFNsA_Gsu1s6B_YyeXvCk

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Det skriftlige spørsmålet er rettet til næringsministeren, som har oversendt spørsmålet til meg som ansvarlig for regelverket om alkoholreklame.
Jeg kan ikke gå inn i enkeltsaker. Mitt svar er derfor generelt og knytter seg ikke til den konkrete saken det vises til i spørsmålet.
Alkoholregelverket og reklameforbudet er viktig av hensyn til folkehelsen. Selv om alkohol er et lovlig produkt i Norge, kan bruk av alkohol medføre skader og problemer for den som drikker, tredjepersoner og samfunnet generelt. Alkoholbruk kan forårsake en lang rekke psykiske og somatiske helseproblemer, samt sosiale problemer. Av den grunn kan ikke alkoholholdige drikkevarer likestilles med vanlige varer.
Reklameforbudet er et sentralt virkemiddel for å begrense bruk av alkohol i befolkningen. I forholdet mellom næringshensyn på den ene siden og hensynet til folkehelsen på den andre, må sistnevnte veie tyngst. Det betyr at næringens ønske om å fremme salg av sine produkter ikke kan komme foran behovet for å beskytte befolkningen mot skadevirkningene av alkohol. Når det foretas mange tilsyn hvert år, vil det alltid være noen tvilstilfeller der man kan mene tilsynet har tolket loven urimelig. Man kan da påklage avgjørelser til en ankeinstans, noe som gjør at rettssikkerheten er ivaretatt ved dagens regler.
Det er slått fast i Hurdalsplattformen at regjeringen ønsker å videreføre en restriktiv alkoholpolitikk. Dette innebærer å opprettholde forbudet mot alkoholreklame.