Mona Fagerås (SV): Regjeringen har meldt at den vil vente med ytterligere klimapartnerskapsavtaler til de har høstet erfaringer fra de første avtalene.
Siden landbasert transport åpenbart har størst potensiale for utslippsreduksjoner og allerede er samlet i felles samarbeid, vil ministeren jobbe for at landbasert transport blir neste næring ut for klimapartnerskapsavtale med regjeringen?
Begrunnelse
Regjeringen har vedtatt i Hurdalsplattformen at det skal etableres klimapartnerskap gjennom forpliktende avtaler med bransjene. Det er allerede inngått avtaler med tre næringer; prosessindustrien, maritim næring, og bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen i mars. Dette er bra, men dersom man ser på oversikten over norske utslipp (se figur), er det transportsektoren som har de største utslippene i ikke-kvotepliktig sektor. Herunder er det vei-transporten og ikke sjø eller luftfart, som står for de desidert største utslippene. Dermed er også potensialet for utslippsreduksjoner størst i den landbaserte transportnæringen.
Transportbransjen har en lang vei å gå før klimamålene nås, men bransjen er allerede samlet gjennom Grønt landtransportprogram der hele verdikjeden og alle relevante interesseorganisasjoner jobber sammen for å nå felles mål. GLP har blant annet analyser fra sine partnerbedrifter som viser at med stabile forutsetninger, kan klimamålene forseres. Men partnerskapet med regjeringen mangler.