Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2285 (2022-2023)
Innlevert: 19.05.2023
Sendt: 19.05.2023
Besvart: 26.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Hvordan vil statsråden se til at de aktuelle barna får det tilbudet de etter loven skal ha, samt hvordan vil statsråden se til at barna får den opplæringen de skal ha i riktig omfang og i tide?

Begrunnelse

Gjennom NRKs oppslag om Troy Tangen (https://www.nrk.no/nordland/monica-tangen-fortviler-over-at-troy-_9_-ikke-kan-ga-pa-skolen-1.16402403) synliggjøres systematiske brudd på retten til opplæring med spes.ped. samt retten til ett skoletilbud. Når tilbudet påklages Statsforvalteren, som er myndighetsnivået over skole, går det månedsvis før saken avgjøres. Statsforvalterne har ingen reelle sanksjonsmyndigheter når vedtak ikke følges opp av underliggende organ og mange ganger sendes saken tilbake til det underliggende organ (kommunen) for ny behandling. For barna og familiene det gjelder oppleves dette som svært vanskelig.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Alle barn skal få et godt tilpasset pedagogisk tilbud i et inkluderende fellesskap. Barn som trenger særskilt tilrettelegging for at de skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, har rett til spesialundervisning. PP-tjenesten i kommunen skal gjøre en sakkyndig vurdering av hva eleven trenger, og skolen skal fatte vedtak om spesialundervisning basert på denne vurderingen. I tillegg skal skolen lage en individuell opplæringsplan for eleven, som skal bidra til å sikre at eleven får et likeverdig og tilpasset opplæringstilbud.
Vedtak om spesialundervisning må selvsagt følges opp i praksis. Reglene i opplæringsloven er tydelige på at spesialundervisning skal gjennomføres i tråd med vedtaket og elevens individuelle opplæringsplan. Det er kommunen og fylkeskommunen som skoleeier som har ansvaret for dette, og kommunen og fylkeskommunen har også ansvar for å stille til disposisjon de ressursene som er nødvendige for at kravene skal kunne oppfylles. Dette følger av opplæringsloven § 13-10. Videre har kommunen og fylkeskommunen plikt etter kommuneloven § 25-1 til å ha internkontroll for å sikre at regelverket blir fulgt. Målet med internkontrollen er å sikre at elevene får opplæring i henhold til regelverket og at de får oppfylt sine rettigheter. Et sentralt element i arbeidet med internkontroll er å avdekke og følge opp brudd på regelverket.
Det er alvorlig når elever ikke får den opplæringen de har krav på. Når kommunene og fylkeskommunene har fattet vedtak om at eleven skal få spesialundervisning, må vi kunne forvente at eleven får den opplæringen og de tilretteleggingstiltakene som framgår av vedtaket. Statsforvalteren fører tilsyn med at kommunen og fylkeskommunen oppfyller elevenes rett til spesialundervisning, plikten til å ha internkontroll og andre kommuneplikter etter opplæringsloven. Tilsyn er et viktig virkemiddel for å bidra til å sikre at kommunene og fylkeskommunene oppfyller pliktene sine. Hvis statsforvalteren oppdager brudd på regelverket gjennom tilsyn, vil kommunen eller fylkeskommunen få et pålegg om å endre praksis og å rette opp dette innen en frist.
Et hvert tilfelle av manglende oppfølging av vedtak om spesialundervisning er ett for mye, og jeg vil derfor se nærmere på om det er andre tiltak som bedre kan sikre elevene tilstrekkelig oppfølging av slike vedtak. I den sammenheng viser jeg til at en enstemmig utdannings- og forskningskomite så sent som 23. mai 2023 vedtok en innstilling hvor regjeringen bes om å komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan gjennomføring av vedtak om spesialundervisning kan sikres, og påklages.
Avslutningsvis vil jeg minne om at det er igangsatt flere tiltak for både å styrke kunnskapsgrunnlaget og kompetansen på det spesialpedagogiske feltet. Kompetanseløftet i spesialpedagogikk og inkluderende praksis er blant annet et sentralt tiltak som skal bidra til å styrke kompetansen i kommuner og fylkeskommuner, slik at alle barn og elever skal få et godt tilpasset og inkluderende pedagogisk tilbud.