Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2538 (2022-2023)
Innlevert: 14.06.2023
Sendt: 14.06.2023
Besvart: 19.06.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Mener statsråden at lovverket – herunder Etterretningstjenesteloven – på en klar og utvetydig måte angir grensen mellom PST og E-tjenestens ansvarsområde og handlingsrom, og deler PST statsrådens oppfatning på dette punkt?

Begrunnelse

Terrorangrepet i Oslo den 25. juni i fjor, gir grunnlag for flere spørsmål rundt norske myndigheters innsats i forkant av angrepet. Evalueringsrapporten etter angrepet, som ble fremlagt den 8. juni i år, bekrefter dette og gir i seg selv grunnlag for flere kritiske spørsmål om myndighetenes innsats i perioden rett forut for angrepet.
Forholdet mellom Politiets Sikkerhetstjeneste (PST) og Etterretningstjenesten (E-tjenesten) er regulert i lovverket. Det vises herunder særlig til kapittel 4 i etterretningstjenesteloven hvor e-tjenestens aktivitet på norsk jord er regulert, og kapittel 10 hvor etterretningstjenestens informasjonsutveksling er regulert.
Spørsmålsstiller ønsker på denne bakgrunn statsrådens tilbakemelding på om hun mener lovverket på en klar og utvetydig måte angir grensegangen mellom PST og E-tjenestens ansvarsområde og handlingsrom. Videre ønskes det opplyst om PST deler statsrådens oppfatning på dette punkt.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg mener dagens regelverk på en god måte angir rammene for PSTs ansvarsområder.
Etterretningstjenesteloven ble vedtatt av Stortinget sommeren 2020 og trådte i sin vesentlighet i kraft 1. januar 2021. Forsvarsministeren peker på at dette regelverket ble fastsatt etter omfattende høringer og diskusjon, herunder om grensesnittet mellom E-tjenesten og PST. Lovarbeidet bidro til viktige klargjøringer i så måte.
Informasjonsutveksling mellom E-tjenesten og PST er også regulert i Instruks om samarbeidet mellom Etterretningstjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste, som blant annet angir samarbeidsområder, betydningen av nærhet og tillit, samt regler om utveksling av informasjon.
Når det er sagt, så vil det alltid kunne være gråsoner eller konkrete saker der disse reglene og prinsippene må tolkes og avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Det er mitt og forsvarsministerens inntrykk at PST og E-tjenesten i slike saker finner gode og konstruktive løsninger. Dersom det er saker som krever avklaring vil det som normalt heves til departementene.
Den virkeligheten tjenestene opererer innenfor er blitt mer kompleks. Samarbeidet mellom de to tjenestene blir enda viktigere, noe også rapporten fra 25. juni-utvalget viser. Sammen med forsvarsministeren skal jeg følge opp dette samarbeidet særskilt, i lys av evalueringsutvalgets rapport.