Skriftlig spørsmål fra Yngve Sætre (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2555 (2022-2023)
Innlevert: 15.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Besvart: 23.06.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Yngve Sætre (H)

Spørsmål

Yngve Sætre (H): Klimakur, FNs klimapanel og flere rapporter bekrefter at tiltak for økt binding av karbondioksid i skog kan være blant de mer effektive klimatiltakene. Likevel har ikke Norge en nasjonal plan for hvordan skogtiltak skal spille en sentral del i den norske klimapolitikken.
Hvordan jobber regjeringen med å øke skogens reelle fangst av CO₂ i Norge, og planlegger regjeringen endringer i klimamålene knyttet til skog- og arealbruk?

Begrunnelse

Norske skoger har økt sin tilvekst og sitt stående volum kraftig de siste 100 år, og fanger og binder nå årlig om lag halvparten av landets klimautslipp. Skogens klimainnsats har økt betydelig de siste tiårene grunnet en aktiv skogforvaltning i etterkrigstiden med en stor satsing på skogplanting. I 2020 fanget skogen 24,5 millioner tonn CO₂, noe som er en økning fra 13,25 millioner tonn i 1990.
Fagbladet Norsk Skogbruk har i den senere tid hatt flere artikler som viser at skog, gjennom aktiv skjøtsel, kan ta en mer aktiv rolle i klimaarbeidet. Klimakur 2020 viste at det langsiktige potensialet for økt opptak i skog er hele 12,3 millioner tonn CO₂, noe som tilsvarer nesten en fjerdedel av de totale norske utslippene.
En rapport utarbeidet av NIBIO som en del av Klimakur 2030 viser at skogtiltak kan gi en årlig økning i netto opptak av CO₂ på om lag 3,5 millioner tonn i 2100, sammenliknet med dagens praksis. Dette kan skje gjennom en økning i planting, bruk av foredlet plantemateriale og gjødsling. Implementering av flere klimatiltak kan gi ytterligere økning i det årlige nettoopptaket i skog. Til tross for potensialet blir klimatiltak i skog i liten grad satset på i Norge.
Norge ligger langt etter klimamålene. Anslagene viser at vi ligger an til å kutte utslippene med 25 prosent innen 2030, mens målet er 55 prosent. Mye av den norske debatten dreier seg om klimatiltak med store kostnader, som delvis griper inn i menneskers levesett. Samtidig vet vi at fotosyntesen er den billigste og mest effektive måten for å fange CO₂. Dette er tidligere slått fast av FNs klimapanel. Klimatiltak i skog er naturens egen «CCS teknologi».
Klimatiltak i skog må aldri bli en unnskyldning for å ikke sette inn klimatiltak på andre områder, men det er også viktig med en god skog- og arealbrukspolitikk og å utnytte skogens potensial som karbonfanger.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Skogen spiller en viktig rolle i regjeringens klimapolitikk. Vi vet at skogen må bidra på to hovedmåter – ved å ta opp CO₂ og lagre karbon og ved at ressurser fra skogen brukes til å erstatte fossile ressurser (substitusjon).

Substitusjon

CO₂-avgiften gir insentiver til å bruke biomasse fra skogen til erstatning for fossile ressurser. Opptrapping av CO2-avgiften gjør at dette insentivet blir sterkere. Videre har regjeringen økt omsetningskravet til biodrivstoff i veitrafikk, og innført omsetningskrav for ikke-veigående maskiner fra 1. januar i år og omsetningskrav for sjøfart fra 1. oktober. I veikart for grønt industriløft peker regjeringen spesielt på skog- og trenæringen. I Hurdalplattformen har regjeringen signalisert en storstilt satsning på norsk bioenergi og en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser. Dette arbeidet er en del av regjeringens klimamelding som vil bli lagt fram neste år.

Karbonopptak og -lagring

Noe av det viktigste vi kan gjøre for å bevare og øke CO₂-opptaket i skogen er å sikre at skog forblir skog. Hvert år avskoges det store områder i Norge, noe som fører til betydelige utslipp av CO₂ og redusert fremtidig CO₂-opptak. I regjeringens klimastatus og plan gjøres det rede for hvordan regjeringen arbeider for å redusere avskoging. En etatsgruppe ledet av Miljødirektoratet leverte i april i år et oppdatert kunnskapsgrunnlag (rapport M-2493|2023), og regjeringen vil i neste klimastatus- og plan (kommer i høst) oppdatere regjeringens politikk for å begrense utslipp fra avskoging og andre arealbruksendringer.
I tillegg til å redusere avskoging kan vi øke opptaket i skogen på flere måter. Regjeringens klimastatus og plan beskriver regjeringens politikk på området. Planen omfatter bl.a. gjødsling av skog, tettere skogplanting og skogplanteforedling. Disse tiltakene vil etter hvert bidra vesentlig til økt skogopptak. Klimakur 2030 har sett på flere andre aktuelle tiltak som kan bidra til økt opptak i skog. Nibio og Miljødirektoratet har beregnet at nye tiltak som ungskogpleie, råtebekjempelse, grøftrensk, valg av rett treslag og innføring av minstealder på hogst tilsvarende PEFC kan bidra til å øke det årlige skogopptaket til om lag 6,5–8 mill. tonn CO₂ fram mot 2100, avhengig av omfanget på tiltakene og når de blir satt i verk. I tillegg ligger det et potensial i å øke skogopptaket ved planting av skog på nye arealer. Dette er av de tiltakene regjeringen vil vurdere videre framover, og omtale nærmere i neste Klimastatus og plan. Norsk skog vokser sakte. De fleste tiltakene for å øke opptaket i skogen vil derfor først ha full effekt på lang sikt. Av samme grunn er det viktig å iverksette tiltak tidlig for å få den effekten vi ønsker fra 2050 og utover i dette århundret.

Klimamålene knyttet til skog- og arealbruk

Norge inngikk i 2019 et samarbeid med EU om felles gjennomføring av klimamålene under Parisavtalen. Klimaavtalen med EU innebærer at Norge tar del i EUs klimaregelverk fra 2021 til 2030. Det klimaregelverket som ble inntatt i EØS-avtalens protokoll 31 i 2019 er innrettet for å nå et mål om 40 prosent utslippsreduksjon innen 2030. Siden den gang har EU økt klimamålet sitt til 55 prosent, og EU har nylig vedtatt et forsterket klimaregelverk for å nå dette målet («Klar for 55»), herunder et nytt skog- og arealbruksregelverk. Regjeringen ønsker å videreføre klimasamarbeidet med EU og arbeider ut fra at vi også skal oppfylle Norges forsterkede mål under Parisavtalen i samarbeid med EU. Nå som EU har vedtatt sitt forsterkede klimaregelverk, vil Norge i tråd med ordinære EØS-prosesser, gå i dialog med EU om på hvilke vilkår Norge skal delta i de enkelte delene av dette nye regelverket, herunder det nye skog- og arealbruksregelverket, jf. Prop. 1 S (2022-2023).