Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2672 (2022-2023)
Innlevert: 26.06.2023
Sendt: 27.06.2023
Besvart: 03.07.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hva tenker statsråden om at elever nekter å håndhilse på rektorer/lærere/andre av motsatt kjønn, mener hun dette er god integrering, mener hun dette er grei praksis i skolen, er hun enig i beskrivelsen om at man må akseptere at kvinner og menn jobber sammen dersom man skal lykkes i Norge, mener hun det er respektfullt overfor kvinner når menn nekter å ta de i hånden, og støtter hun at rektoren skal ha blitt irettesatt av kommunen for å ha sagt det hun gjorde etter at det ble ropt haram når hun håndhilste ifm. vitnemålsutdeling?

Begrunnelse

Nettavisen har skrevet om en hendelse ved en Oslo-skole hvor en rektor reagerte på at mannlige elever nektet å håndhilse på henne ifm. vitnemålsutdelinger og hvor det skal ha blitt ropt "haram" fra elever.
Den kvinnelige rektoren skal deretter ha tatt ordet og sagt følgende til foreldrene som var til stede:

"Folkens, vi bor i Norge, og vi kan ikke ha det sånn. Vi kan ikke ha det sånn. Foreldre, vi bor i Norge. Dere skal jobbe med norske kvinner, ellers så lykkes dere ikke i Norge. Dette må dere ta tak i. Dere foreldre, dere må ta tak i det, sier hun i mikrofonen og ut til salen full av foreldre."

Slik jeg oppfatter nyhetssaken skal rektor ha blitt irettesatt av kommunen/arbeidsgiver i etterkant.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg har mottatt to spørsmål til skriftlig besvarelse om samme hendelse, men med ulike spørsmål. Jeg vil besvare spørsmålene med likelydende svar. Jeg var ikke til stede under hendelsene det refereres til i spørsmålene. Jeg mener likevel det er mulig å svare på generelt grunnlag på spørsmålene som stilles.
Norsk skole har et bredt samfunnsmandat, og skal både danne og utdanne. Det å klare seg i et samfunn, handler blant annet om å finne sin plass og oppleve tilhørighet, å fortolke og forstå handlinger, hendelser, kulturelle uttrykk, atferd og sosialt samspill. Skolen skal støtte elevenes læring og utvikling av et bredt sett med ferdigheter. Det betyr også at i våre skoler vil kultur, ideer og verdier slipes mot hverandre. Også ideer og verdier som kan være motsetningsfylte. Jeg mener det er en styrke ved norsk skole.
Overordnet del av læreplanverket utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Opplæringen skal blant annet gi innsikt i kulturelt mangfold og vise respekt for den enkeltes overbevisning. Opplæringen skal fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. Skolen skal formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer disse verdiene. Blant disse verdiene står gjensidig respekt.
Respekt for mennesker du møter, respekt for den som tenker og velger ulikt fra deg selv, respekt for minoritetsperspektiver og respekt for den som vektlegger verdier på en annen måte enn deg selv. Jeg mener at verdiene og prinsippene i overordnet del av læreplanverket legger et godt grunnlag for de krevende avveininger skolen må gjøre daglig og gjennom hele opplæringsløpet. Hver dag gjør våre lærere og skoleledere sitt ytterste for at alle elever skal oppleve tilhørighet i våre skoler, også i situasjoner der motsetninger kan komme til uttrykk. Alle uenigheter, utfordringer og konflikter vi har i vårt samfunn kommer til uttrykk i våre klasserom. Det betyr ikke at skolen skal løse dem alene, men at skolen må forholde seg aktivt til dem. Det er våre lærere og skoleledere godt rustet til.
For meg er det en selvfølge å ta mennesker i hånden når jeg hilser på dem, eller hvis jeg skal si takk, vise respekt eller for eksempel overbringe en gratulasjon. Dersom det oppstår en situasjon der den jeg forsøker å gi hånden, ikke besvarer mitt initiativ, er jeg mest opptatt av hva alternativet er. Noen mennesker velger å legge hånden til hjertet og hilse. Andre legger egne håndflater mot hverandre og hilser. Det viktige er respekten de uttrykker, ikke hvordan de bruker egne hender for å uttrykke den respekten. Respekt skal vi ha for hverandre som mennesker. Det gjelder i skolen, mellom elever, lærere, skoleledere, foresatte og ansatte. De grunnleggende verdiene fellesskolen bygger på, er det viktig at vi etterlever. Det bør vi kunne forvente av hverandre, i skolen, men også ellers.