Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:2713 (2022-2023)
Innlevert: 30.06.2023
Sendt: 30.06.2023
Besvart: 07.07.2023 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil utenriksministeren ta initiativ til at norske ambassader heller bruker sider frå Hardanger når dei har tilstellinger framfor bobler frå Italia, Frankrike og resten av verden?

Begrunnelse

Norge har mange ambassader rundt om verden som profilerer Norge på ein flott måte. Ofte med tilstellinger i ambassaden. Når Stortinget reiser på ulike reiser er me også ofte innom og det er nyttig.
Eg har merka meg på dei reisene eg har vært på at det ofte blir servert champagne, prosseco og liknande når norske ambassader har tilstellingar.
Ei viktig oppgåve for ein norsk ambassade er å fremme norske interesser. Eg meiner difor dette kunne vært ein fin arena å heller servere norsk kvalitetscider framfor franske, italienske dråper. Som heilt subjektivt frå mi side heller ikkje når Hardangersideren til knærne av kvalitet.
Hardangersider er ein beksytta georgrafisk tittel og produkta held høgt nivå. Om norske myndigheter bruker sin innkjøpsmakt vil det gagne både produsentane og Vinmonopolet. I tillegg vil det kunne fremme norsk reiseliv og være med å formidle norske interesser.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Utenrikstjenesten jobber aktivt med å fremme norske næringslivsinteresser over hele verden, også gjennom representasjonsarrangementer i ulike sammenheng. I UDs interne veileder til utenriksstasjonene om gjennomføring av offisielle arrangementer ligger det en generell oppfordring om å bruke norske produkter der det er mulig og naturlig. Det serveres ofte norsk mat, både fisk og norske landbruksprodukter, på arrangementer i regi av norske utenriksstasjoner og det norske virkemiddelapparatet for eksport.
Utenriksdepartementet er kjent med at norsk sider er anerkjent for god kvalitet, og at det i senere tid er flere norske produsenter som ønsker å satse i det internasjonale marked med sine produkter og tilgjengeligheten øker for flere av disse. Dette er gledelig, og utenrikstjenesten vil selvsagt bistå med å fremme disse produktene der det er naturlig.
De franske champagne-merkene har allerede et stort eksportmarked for sine produkter, og det er som regel mulig for franske utenriksstasjoner å få tak i disse produktene lokalt. Det er ikke alltid tilfelle når norske utenriksstasjoner ønsker norske produkter, og transportkostnadene vil derfor ofte gjøre det uforholdsmessig kostbart å få disse tilsendt.
Utenriksdepartementet kan imidlertid garantere at våre norske utenriksstasjoner skal fortsette å jobbe for å bygge omdømme og markedsmuligheter for norske landbruksprodukter, også norsk sider fra Hardanger.