Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2746 (2022-2023)
Innlevert: 01.08.2023
Sendt: 01.08.2023
Besvart: 08.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Det har kommet fram en rekke svært alvorlige saker i forbindelse med byggingen av Sotrasambandet.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å rette opp forholdene og sikre at norske lover og lønns- og arbeidsforhold blir overholdt, og hvor mange utsettelser, kostnadssprekker og brudd på norske lønns- og arbeidsforhold må til for at leverandøren risikerer å miste anbudet?

Begrunnelse

Den siste tiden har det blitt avdekket både ulovlige arbeidsavtaler, fryktkultur og seksuell trakassering i forbindelse med byggingen av Sotrasambandet. Nå haster det å rydde opp og å hindre at noe liknende kan skjer igjen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Norge skal det norske arbeidslivets spilleregler følges. Innsatsen mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet er et høyt prioritert område for denne regjeringen, og den norske samfunnsmodellen bygger på at vi har et trygt, seriøst og organisert arbeidsliv. Jeg følger derfor opp denne saken tett mot Statens vegvesen. Arbeidstilsynet har avdekket alvorlige forhold hos Sotra Link Construction Jv ANS, og jeg forventer at selskapet retter opp alle påleggene innen fristen.
Statens vegvesen og deres Divisjon Utbygging har høyt fokus på å forhindre og avdekke arbeidslivskriminalitet. Etaten har også et tett samarbeid med Politiet, Skatteetaten og Arbeidstilsynet. Når slike saker avdekkes, er det naturlig at denne kompetansen involveres, i tett samarbeid med prosjektledelsen. Prosjektledelsen har den daglige oppfølgingen av prosjektet og vil selvsagt følge denne saken opp i møter. Det forventes at det er fokus på dette i rapporteringen til Statens vegvesen.
I tillegg har Statens vegvesen anledning til å foreta systemrevisjoner. Her kontrollerer etaten om de systemene som er avtalt at skal gjelde i kontraktsforholdet, anvendes som forventet.
Det er en klar forventing om at regelverket følges av alle som har kontrakt med Statens vegvesen. Brudd på regelverket vil kunne utløse pålegg og dagmulkt, og i ytterste konsekvens, heving av kontrakten. Statens vegvesen er ikke ukjent med å heve kontrakter der det viser seg at entreprenøren ikke leverer i henhold til kontrakt, og heller ikke greier å rette manglene.
Når det gjelder spørsmålet om hvor mange utsettelser, kostnadssprekker og brudd på norske lønns- og arbeidsforhold som må til for at leverandøren kan miste kontrakten, så er Statens vegvesen ikke kjent med at det foreligger forhold på Sotra Link AS sin side som har generert utsettelser eller kostnadsoverskridelser.
Jeg understreker at hovedregelen er at entreprenørene etterlever både regelverk og inngått kontrakt, og at brudd på dette er det unntak. Jeg forventer at Sotra Link Construction Jv ANS retter opp de avvikene som er avdekket og etterlever gjeldende regelverk og kontrakt.