Geir Jørgensen (R): I februar 2021 vedtok Stortinget flere tiltak for å styrke konkurransen i dagligvaremarkedet. Et av de viktigste blant disse, var vedtaket om at rabatter oppnådd i forhandlinger mellom leverandør og kjede i større grad skal følge varen og komme forbrukerne til gode.
Hvor langt har regjeringen kommet i arbeidet med å følge opp dette vedtaket, og når kan Stortinget forvente at departementet kommer med forslag til hvordan rabatter som oppnås i forhandlingene i større grad følger varen?
Begrunnelse
I behandlingen av stortingsmelding 27 (2019-2020), Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane vedtok Stortinget åtte tiltak som skal styrke konkurransen i dagligvaremarkedet. Tiltak som vil kunne gi et økt mangfold av varer til lavere priser til forbrukerne, deriblant forslag om mer åpenhet i verdikjeden, konkurranse i distribusjonsleddet og kontroll av vertikal integrasjon. Året etter vedtok Stortinget ytterligere ti tiltak som blant annet går på EMV og vertikal integrasjon (Innst. 322S).
Et av de viktigste vedtakene fra stortingsmeldingen er og var vedtak nummer 574:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak med forslag om hvordan man i dagligvarebransjen kan tilrettelegge for at rabatter som oppnås i forhandlingene mellom leverandører og kjeder, i større grad følger varen.»
Informasjon om hvor i prosessen regjeringen er for å følge opp vedtaket, om de i det hele tatt har begynt, er imidlertid verken å finne på statsrådens liste eller signalisert som en sak regjeringen vil ta tak i.
Prinsippet om at rabatt skal følge varen er viktig i et forbrukerperspektiv, både på kort og lang sikt. Det har til hensikt at de gevinster kjedene oppnår i forhandlingene med en leverandør i større grad skal komme forbrukerne til gode. I den offentlige debatten diskuterer man hvordan en av handelsaktørene/kjedene oppnår bedre betingelser enn sine to konkurrenter. Likevel ser vi at forbrukerprisene i butikk er nærmest identiske mellom de tre kjedene. Det viser at selv om en kjede oppnår bedre betingelser er det ikke gitt at disse videreføres til butikkhylla. Det forverrer konkurransesituasjonen mellom de tre kjedene, det svekker konkurransekraften til de uavhengige merkevareleverandørene og det frarøver forbrukerne den prisreduksjonen de normalt skulle ha fått.
Vi har opplevd til store prisøkninger det siste året, og prisene ser ut til å stige ytterligere. Stortinget har allerede vedtatt et viktig verktøy som kan føre til reduserte priser både på kort og lang sikt. Likevel har regjeringen ikke prioritert å gjennomføre dette, og det er usikkert om de i det hele tatt har begynt å arbeide med det.