Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2935 (2022-2023)
Innlevert: 21.08.2023
Sendt: 21.08.2023
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 30.08.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I dag er kommunene pålagt å sjekke lønns- og arbeidsforhold ved kjøp gjennom lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Ved inngåelse av leieforhold er ikke kommunene pålagt å gjøre dette.
Vil statsråden ta initiativ til endring av lovverket slik at kommunene blir pålagt å sjekke lønns- og arbeidsforhold også ved leie?

Begrunnelse

I Trondheim har Adresseavisen avdekket alvorlige brudd på lønns- og arbeidsforhold knyttet til et selskap som driver utleie. Trondheim kommune har selv leid av dette selskapet. Tidligere var kommunene også ved inngåelse av leieforhold pliktige til å sjekke lønns- og arbeidsvilkår hos selskap de leide av, men er ikke det lenger, jmf paragraf 2-4 i forskrift om offentlige anskaffelser https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-08-12-974
Endringen kom etter det jeg erfarer i 2017. Krav om undersøkelse av lønns- og arbeidsforhold bør inn igjen i lovverket. Den raskeste måten å få til det på er ved å endre forskriften og da paragraf 2-4. Vi er kjent med at Anskaffelsesutvalget jobber med forslag til nytt regelverk, men dette vil sannsynligvis innebære lovendringer og ta noe lenger tid å gjennomføre.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping er en viktig sak for regjeringen. Slik det er varslet i Hurdalsplattformen, har jeg derfor, sammen med arbeids- og inkluderingsministeren, kunnskapsministeren og kommunal- og distriktsministeren, tatt initiativ til å etablere en Norgesmodell for offentlige anskaffelser, som har som mål å bidra til et seriøst arbeidsliv. Norgesmodellen vil omfatte en rekke ulike tiltak, som sammen skal bidra til å sikre et trygt arbeidsliv.
Anskaffelsesregelverket skal fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser og sikre at det offentlige opptrer med integritet. Regelverket har imidlertid enkelte unntak, for eksempel begrunnet i sikkerhetsmessige forhold ved bestemte anskaffelser. Slik det vises til i spørsmålet fra representanten Haltbrekken, er erverv eller leie av jord, eksisterende bygninger eller annen fast eiendom eller rettigheter til slik eiendom unntatt fra anskaffelsesregelverket, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 2-4 a). Også den tidligere forskriften om offentlige anskaffelser fra 2006 hadde et unntak for leiekontrakter. Dersom forskriften endres slik at unntaket fjernes, vil regelverket i sin helhet i utgangspunktet gjelde for leiekontrakter.
Anskaffelsesregelverket bygger på anskaffelsesdirektivet og de EØS-rettslige forpliktelsene Norge har etter disse direktivene. Dette gjelder også leieunntaket. Begrunnelsen for unntaket er at leie av fast eiendom har enkelte særtrekk som gjør at anskaffelsesreglene ikke alltid er passende. Dette er blant annet fordi geografisk beliggenhet er av svært stor betydning i leieforhold, slik at markedene er utpreget lokale.
Dersom det skal gjøres vesentlige endringer i anskaffelsesreglenes anvendelsesområde, bør det foretas en grundig utredning, blant annet av de samfunnsøkonomiske konsekvensene av en endring. Også handlingsrommet etter EØS-avtalen vil være et punkt som må utredes. Lovutvalget for offentlige anskaffelser skal ifølge sitt mandat klargjøre hvor det finnes et nasjonalt handlingsrom innenfor anskaffelsesregelverket. En eventuell nærmere utredning av virkningene ved å avvikle leieunntaket bør derfor, etter min oppfatning, avvente til utvalget har levert sine utredninger.