Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:422 (2023-2024)
Innlevert: 13.11.2023
Sendt: 14.11.2023
Besvart: 15.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Hva er fristen for å fatte nytt vedtak i bybanesaken for regjeringen for at byggetrinn 5 til Åsane skal videreføres i NTP, og hvilke garantier/sikkerheter må Bergen kommune gi staten for at regjeringen skal foreslå midler til Åsanebanen i sin innstilling i NTP-saken til Stortinget?

Begrunnelse

Bybanen til Åsane er inne i gjeldende NTP og kanskje Norges beste kollektivtiltak. Reisetallene er økende, bybanen er rask og effektiv, og har blant annet vunnet priser for universell utforming. Det nye byrådet i Bergen, utgått av Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, har sagt i sin plattform at:

"Byrådet har blitt enige med samarbeidspartiene om at det skal legges frem en ny tunnelutredning for bybanen i sentrum og at denne utredningen skal danne beslutningsgrunnlag for et prinsippvedtak om trasévalg i sentrum, med mål om fremleggelse for bystyret i løpet av 2025".

Det er altså usikkert om når utredningen for trasé i sentrum er klar, og det er usikkert hvordan utfallet av behandlingen blir.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I retningslinjene for statlig tilskudd til store kollektivprosjekter er det krav om at det skal være vedtatt reguleringsplan og gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) før det statlige bidraget kan fastsettes. Reguleringsplanene for Bybanen til Åsane ble vedtatt av bystyret i Bergen i mai i år, og jeg er kjent med at Vestland fylkeskommune har startet opp arbeidet med ekstern kvalitetssikring av de delene av prosjektet de har ansvaret for.
Jeg har merket meg punktet i den nye byrådsplattformen som sier at det skal lages en tunnelutredning for bybanen, og at det arbeides med sikte på å legge fram saken for bystyret i løpet av 2025.
Jeg har så langt begrenset grunnlag for å vurdere hvilke konsekvenser det vil kunne få for et statlig bidrag til Bybanen til Åsane. Det er likevel ikke tvil om at den nye tunnelutredningen gir usikkerhet rundt trasevalget i Bergen sentrum, og at dette er noe regjeringen må vurdere i det pågående arbeidet med ny Nasjonal transportplan som skal legges fram til våren.
Hvis bystyret på bakgrunn av den nye utredningen velger en annen løsning enn det som ble vedtatt i mai i år, kan det potensielt sett både gi økte kostnader og behov for nye reguleringsplaner og ekstern kvalitetssikring. Jeg mener det også er uklart om eventuelle endringer i en så sentral del av prosjektet som traseen gjennom sentrum, vil kunne ha konsekvenser for andre deler av prosjektet.
Jeg deler vurderingen av at Bybanen til Åsane er godt prosjekt, men det kan ikke gjennomføres uten lokal enighet. Kostnadsbildet er naturligvis også viktig. Når det nye byrådet nå har forpliktet seg til å gjennomføre en ny tunnelutredning, er det uklart om bystyrets vedtak fra mai ligger fast. Her må lokale myndigheter sørge for de nødvendige avklaringene.