Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:522 (2023-2024)
Innlevert: 24.11.2023
Sendt: 24.11.2023
Besvart: 01.12.2023 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Er Hurtigbåtprogrammet tenkt brukt også til drift av nullutslepps hurtigbåtar, eller er det kun tenkt inn mot utvikling, bygging eller ombygging av båtar, og om ein tenker Hurtigbåtprogrammet inn mot utvikling, og ikkje drift, kva andre tilskott kan fylkeskommunane rekne med til drift av nullutslepps hurtigbåtar, for å sikre at fylkeskommunane vel nullutsleppsteknologi til hurtigbåtkontraktar for innkjøp som skal gjerast i 2024, og som skal vare 10 år fram i tid?

Begrunnelse

Vi viser til spørsmål 15:348 (2023-2024), besvart av klima og miljøministeren 15.11.23
Viser videre til Høringsnotat det vises til, der det foreslås eit forskriftskrav for nullutslipp hurtigbåt skal gjelde frå 2025.
https://www.regjeringen.no/contentassets/edd669ae846e4dac837bed93a9fcde8d/horingsnotat-om-krav-til-nullutslipp-av-klimagasser-fra-ferjer-og-hurtigbater2287016.pdf
I sitt svar viser statsråden til at fylkeskommunane kan søke støtte til prosjekt som støtter utslippsreduserande tiltak for hurtigbåter gjennom Hurtigbåtprogrammet.
Slik vi les kriteria gjeld dette utvikling av prosjekt, og IKKJE til drift, som er det fylkeskommunane etterspør.
Vestland fylkeskommune med fleire har motteke støtte til utvikling av hurtigbåtar gjennom hurtigbåtprogrammet. Slik vi forstår kriteria er dette knytt opp mot føljande:

«Søknadene om støtte gjennom hurtigbåtprogrammet i Klimasats kan inkludere alt fra utredning av muligheter til faktisk bygging eller ombygging av båter.»

Det fylkeskommunane to treng er ei føreseieleg tilskotsordning som sikrar at ein går til anskaffelse av nullutslepps hurtigbåtar også i tida før forskrifta vert innført.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Jeg vil innledningsvis vise til mitt svar av 15. november 2023 på spørsmål 15:348 (2023-2024) fra representanten Eskeland knyttet til å sikre at Vestland gjennomfører en anbudsprosess som sikrer at det blir satset på utslippsfrie hurtigbåter. Som det fremgår der, haster det med å få ned utslippene, og regjeringen ser svært positiv på at Vestland fylkeskommune satser stort på å anskaffe klimavennlige hurtigbåter.
Hurtigbåtsprogrammet er en tilskuddsordning for fylkeskommuner som ønsker å redusere klimagassutslipp fra hurtigbåter. Ordningen ble foreslått videreført i statsbudsjettet for 2024. Fylkeskommunene kan søke om midler til utvikling og realisering av null- og lavutslippsløsninger for hurtigbåter. Dette innebærer også støtte til driftskostnader, dersom dette er nødvendig for å realisere prosjektet.
Støtten kan dekke inntil 75 prosent av kostnadene ved prosjektene. For å få støtte må tiltaket:

• Framskynde utviklingen av hurtigbåter som driftes uten klimagassutslipp,
• Bidra til betydelig reduserte utslipp sammenlignet med dagens hurtigbåter, og
• Være rettet mot hurtigbåter som skal benytte elektrisk strøm, hydrogen, ammoniakk eller biogass.

Videre har regjeringen i høringen av forslag til nullutslippskrav til ferger og hurtigbåter varslet at kompensasjon til fylkeskommunene som følge av kravet vil vurderes i de årlige budsjettprosessene.