Sivert Bjørnstad (FrP): Er statsråden bekymret for den akademiske friheten, og særlig ytringsfriheten til forskere, sett i lys av den siste saken ved NTNU?
Begrunnelse
Nylig ble det publisert et innlegg i DN signert rektor ved NTNU. Her gikk hun i rette med sine egne forskere ved universitetet, som i forkant hadde uttalt seg kritisk til en rapport, som omhandlet kjernekraft, og som NHO, Norsk Industri og Fornybar Norge hadde bestilt fra Rystad Energy.
Forskerne var uenige i konklusjonen til denne rapporten, og satte spørsmålstegn ved om rapporten var et "bestillingsverk" fra oppdragsgiver, og at rapporten kunne leses som et "partsinnlegg og påvirkning kjøpt og betalt".
Det var altså tilsynelatende dette som fikk rektor ved NTNU til å rykke ut med et debattinnlegg hvor hun tok avstand fra retorikken til egne ansatte. Hun skriver at:
"Jeg ønsker å understreke at utsagnene i artikkelen er en retorikk og en diskusjonsform jeg ikke kan stå inne for som rektor ved NTNU. Det må stå for Nølands og Hjelmelands regning."
Rektoren hadde i forkant av publisering av innlegget dialog med NHO om hvordan innlegget burde utformes.
I lov om universiteter og høyskoler heter det i paragraf 1-5 om faglig frihet og ansvar at:
"Universiteter og høyskoler skal fremme og verne akademisk frihet. Institusjonene har et ansvar for å sikre at undervisning, forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid holder et høyt faglig nivå, og utøves i overensstemmelse med anerkjente vitenskapelige, kunstfaglige, pedagogiske og etiske prinsipper"
og i paragraf 1-3 at:
"Universiteter og høyskoler skal legge til rette for at institusjonens ansatte og studenter kan delta i samfunnsdebatten".
Rektor Borg har i etterkant beklaget innlegget, men flere innen akademia har uttrykt en bekymring for at ytringsrommet til akademikere har blitt snevret inn som følge av det.
Hvis dette stemmer står vi i fare for å få en samfunnsdebatt som er smalere, mindre opplyst, og mindre basert på fakta. Det vil være en svært uheldig utvikling, både for akademiske tilsatte ved universiteter og høyskoler, men også for storsamfunnet som helhet.