Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hvordan vurderer statsråden evnen til å ivareta samfunnssikkerhet og beredskap i Nord-Norge med den sårbarheten særlig Nordland står overfor i dag, både på bane og vei, og vil statsråden ta initiativ til å få dobbeltspor på Ofotbanen inn i den kommende nasjonale transportplanen, utbedring av Nordlandsbanen som vil gi redundansen og være et alternativ til Ofotbanen, gi prioritet til godstog til Nord-Norge på norsk jernbane, samt sørge for fortgang i utbedringen av E6 på hele strekningen Fauske-Bognes?
Begrunnelse
Søndag 17. desember ble det igjen full stopp på Ofotbanen etter en avsporing på svensk side og kommer tidligst i gang i januar. Ofotbanen er svært viktig for distribusjon av dagligvarer, byggevarer, post og andre innsatsfaktorer for det nordnorske næringslivet. Transportkorridoren er også avgjørende viktig for transport av sjømat ut av landsdelen. I 2022 ble det transportert 240 000 tonn sjømat til en verdi av om lag 25 milliarder kroner på banen.
Når Ofotbanen er stengt, må distribusjon av varer inn til landsdelen og eksport av varer ut håndteres i hovedsak av vogntog på vei. E10 Bjørnfjell for ikke å snakke om E6 over Hamarøy og Sørfold er svært værutsatte strekninger og med hyppige ulykker og lav forutsigbarhet særlig på vinterstid. Senest denne uken har det vært to ulykker med større kjøretøyer involvert på E6 mellom Fauske og Bognes. Når Ofotbanen er stengt, er transporten inn og ut av en hel landsdel i stor grad helt prisgitt vær og forhold langs gjenværende transportkorridorer.
E6 Fauske - Bognes har jevnt over lav standard og utgjør en trafikksikkerhetsrisiko. Veien medfører stor uforutsigbarhet både for fremføring av gods og persontransport, med tunneler på E6 gjennom Sørfold som ble bygget på 1960-tallet. I 2023 har det vært veistengninger også sommerstid. Det er i praksis ingen omkjøringsmuligheter, og den dårlige veien er en trussel mot samfunnssikkerhet og beredskap.
Med dette bakteppet oppleves det som bekymringsfullt at regjeringen ikke synes å ha større hast med å få utbedret E6 hele strekningen Fauske - Bognes. Det er godt at man skal komme i gang tunellene, men befolkningen i nord kan ikke leve med en tilnærming som i beste fall er stykkevis og delt, og som i verste fall vil strekke seg over tiår før alle flaskehalser er fjernet.
Uhellshendelsen på svensk side kombinert med de hyppige stengningene på E6 viser med all tydelighet den sårbarheten og uforutsigbarheten som et samlet nordnorsk samfunns- og næringsliv har. Slik lav forutsigbarhet for transport utgjør en betydelig og faktisk konkurranseulempe for nordnorsk næringsliv.
Situasjonen vi står i synliggjør også beredskapen og den manglende redundansen ved utfall av Ofotbanen. En hendelse som dette i en krise- eller krigssituasjon ville betydd at øst-vest-aksen var brutt.