Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:798 (2023-2024)
Innlevert: 25.12.2023
Sendt: 02.01.2024
Besvart: 11.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Jeg viser til statsrådens svar på mitt spørsmål 15:639 (2023-24). I Bane Nors strategi er det planlagt å lyse ut ytterligere en kontrakt for samme området. Den kontrakten skal ut i markedet i 2024, som da åpenbart vil rammes av regelverket som derfor trolig vil øke kostnadene betydelig.
Siden statsråden mener prosjekt jeg henviste til i mitt forrige spørsmål «tilfeldigvis» vil klare omgå den nye regelen, så kan jeg be statsråden gi et anslag på hvor mye statens krav øker prisnivået på jernbanekontrakten som skal ut i 2024?

Begrunnelse

Viser til Dokument nr. 15:639 (2023-2024). Mossesamfunnet er bekymret over treghet i flere viktige samferdselsprosjekter i byen. Gjennomføringsevnen til regjeringen har som kjent vært svak, men kostnadene har også økt vesentlig. Det er flere grunner til kostnadsøkningene og det skyldes både faktorer som dagens regjering er ansvarlig for, men også andre faktorer. Det er i skattebetalernes interesse at kostnadene ikke øker mer enn nødvendig og det er da viktig å kunne synliggjøre merkostnadene regjeringens nye krav vil anskaffelser vil ha.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har innhentet et innspill fra Bane NOR SF.
Bane NOR SF viser til at deres kontrakter og anskaffelsesprosesser over tid har tatt hensyn til klima- og miljøaspektene i anskaffelsesprosessene. Dette gjøres dels som en del av kvalifikasjon- og tildelingskriteriene, kravspesifikasjoner og i kontraktbestemmelsene. Virksomheten er nå i ferd med å lyse ut den første entrepriseanskaffelsen som innebærer bruk av vedtatt tildelingskriterium ‘klima og miljø’ på 30 pst. Senere i 2024 vil også en større entreprise i Mosse-prosjektet lyses ut.
Bane NOR opplyser om at de ikke har foretatt en vurdering av ev. kostnadsøkninger ved inngåelse av nye kontrakter som konsekvens av forskriftsendringen og kravet om som hovedregel å vekte klima og miljø med 30 pst. fra og med 01.01.2024. En slik beregning vil være svært utfordrende, da ulike anskaffelser vil ha forskjellige tildelingskriterier og dermed forskjellige kostnadskonsekvenser. Det er heller ikke slik at klima og miljø-kravet alltid vil lede til kostnadsøkning, i noen tilfeller vil kravet ha positiv påvirkning på både pris og miljø. For eksempel vil mer effektiv massehåndtering eller løsninger som bruker mindre materialer både redusere kostnader og bidra positivt på klima. I andre tilfeller vil kostnadene kunne øke, for eksempel ved bruk av en høyere andel utslippsfrie arbeidsmaskiner.
Når det gjelder den konkrete kontrakten (Moss stasjon) som skal ut i markedet mot slutten av året, er det ennå ikke konkludert hvordan tildelingskriteriene skal vektes, herunder hvor mye pris skal vektlegges. Ettersom klima og miljø som hovedregel skal vektlegges 30 pst., vil det være en vurdering av hvordan de resterende 70 pst. skal fordeles mellom pris og andre kriterier. Denne vurderingen vil prosjektet gjennomføre før utlysning.