Anne Kristine Linnestad (H): Ås kommunestyre sa 14. februar i år ja til delfinansiering av strekningen E18 Retvet-Vinterbro med bompenger.
Kan statsråden bekrefte at det med dette er klart for at prosjektet kan vurderes for prioritering i første seksårsperiode av neste NTP?
Begrunnelse
Så skjedde det igjen, 26.02.24 var det på nytt en møteulykke på E-18 ved Kråkstad. 3 biler var involvert, men heldigvis ingen dødsulykke denne gangen.
E18 Retvet-Vinterbro er den siste av i alt ni delstrekninger i prosjektet E18 Ørje-Vinterbro. Arbeidet med planlegging og grunnerverv for E18 Retvet-Vinterbro ble i juli 2023 satt på pause etter at Ås kommunestyre sa nei til delfinansiering av strekningen E18 Retvet-Vinterbro med bompenger. Det nye kommunestyret satte saken på agendaen 14. februar i år og gjorde endelig positivt vedtak. Prosjektet bør dermed være klart for å kunne vurderes for prioritering i neste NTP.
Det er vesentlig for regionene, for kommunene, for næringslivet lokalt og i hele landet, og for alle reisende som benytter E18 mellom Oslo og Stockholm, at denne strekningen bygges ut så raskt som mulig. Ikke minst er det viktig å bedre trafikksikkerheten for alle som må benytte denne strekningen daglig for å kjøre barna på skole og fritidsaktiviteter og alle som har strekningen som «arbeidsplass». De fortjener alle en tryggere hverdag.
E18 Retvet-Vinterbro har 49 private av- og påkjøringer, 10 veier som kommer inn på E18 i samme plan, 21 bussholdeplasser i og utenfor veibanen, lommer og vektstasjon med direkte utkjøring samt mange jorder der bonden kjører direkte inn og ut på strekningen med store landbruksmaskiner. De viktigste målsettingene for utbyggingen er å redusere antall drepte og hard skadde, og få ned reisetiden for personer og gods mellom Indre Østfold og Oslo.