Erlend Larsen (H): Hvordan følger statsråden opp Avinor sin anbefaling om å utvide mulighetsrommet med alternative løsninger som alene, eller som del av en helhet, kan bli permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området?
Begrunnelse
Gjennom nedleggingen av Fornebu og etableringen av Gardermoen mistet småflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssted. I forbindelse med utbyggingen av Gardermoen som hovedflyplass, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).
I juni 2021 vedtok Stortinget at regjeringen skal legge frem en sak for Stortinget med en plan for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området, og at inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass, jf. Innst. 543 S (2020–2021).
I desember 2021 fikk Avinor i oppdrag å utrede hvorvidt Rygge flyplass alene, eller i kombinasjon med Rakkestad og Jarlsberg kan gi en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området. En av anbefalingene i rapporten var å utvide mulighetsrommet med alternative løsninger som alene, eller som del av en helhet, kan bli permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området.
Småflymiljøet oppgir selv at Kjeller flyplass er det foretrukne alternativet, men peker også på Eggemoen og Gardermoen som aktuelle alternativer. Ingen av disse tre flyplassene ble i 2021 utredet som en mulig del av en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Heller ikke alternativet med etablering av en mulig ny småflyplass inngikk ikke i oppdraget til Avinor.