Une Bastholm (MDG): Vi har fått informasjon om at dyrevernere over flere år har bedt om innsyn i dokumenter tilhørende Mattilsynet og Landbruksdirektoratet, uten å få svar på tråd med lovpålagte frister. Nettverk for dyrs frihet har også dokumentert at korrespondanse mellom Mattilsynet og kjøttindustrien ikke har blitt journalført offentlig i tråd med lovens krav.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at offentleglova overholdes, at svarfristen følges og offentlighetens rett til innsyn i informasjon om norsk dyrehold og matproduksjon ivaretas?
Begrunnelse
Formålet med offentleglova og allmenhetens innsynsrett er å "leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta" (jf. offl. §1)
Både krav om innsyn og klager på avslått innsyn skal besvares "utan ugrunna opphald" (jf. offl §§ 29 og 32). Dette tilsvarer normalt 1-3 virkedager for innsynskrav (jf. Rettleiar til offentleglova, s. 164) og maksimalt to uker for klagesaker ifølge Sivilombudet (SOM-2023-3995) Selv i ekstremt pressede situasjoner kan ikke en saksbehandlingstid på flere måneder aksepteres (jf. SOM-2020-4857).
I 2023 bruket Mattilsynets klagesaksenhet i snitt 306 dager på å behandle klagesaker. Ifølge Sivilombudet virker "den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden å være ulovlig lang for alle sakstyper" hos Mattilsynets klagesaksenhet (SOM-2023-5375). Også Landbruks- og matdepartementet melder om flere måneders behandlingstid i innsynsklagesaker - over 6 måneder i enkelte tilfeller (jf. SOM-2024-1229). Sivilombudet har i en rekke saker uttalt at dette strider med selve formålet med Offentlighetsloven.
Nettverk for dyrs frihet avslørte også i januar i år at store mengder kommunikasjon mellom Mattilsynets toppledelse og flere av kjøttindustriens organisasjoner aldri ble journalført i offentlige journaler, slik at offentligheten ikke kunne få innsyn i disse. "Slike feil er ikke bare brudd på interne arkiveringsrutiner, men er også i strid med arkivlova med tilhørende forskrifter" uttalte Sivilombudet (SOM-2022-5130, avsnitt 95).
Når Mattilsynet og Landbruks- og matdepartementet ikke overholder offentleglova, fratar de samtidig offentlighetens mulighet til å gjøre seg kjent med viktige samfunnsspørsmål som dyrevelferd, dyrehelse og Mattrygghet.
99 % av norske husdyr får aldri se sollys før de jages på slaktebilen og ender på matfat. Innsyn i Mattilsynets rapporter fra tilsyn med husdyrindustrien er en av få muligheter forbrukere har til å få innsyn i hva som skjer bak lukkede dører. Når denne innsynsretten undergraves og offentleglova ikke følges, fratas både forbrukere og journalister retten til å gjøre seg kjent med og kontrollere både industrien og forvaltningsorganene.