Svar
Trygve Slagsvold Vedum: Som uttalt av tidligere statssekretær Jacob Bjelland er det viktig at kundene enkelt kan reforhandle med eksisterende bank, bytte bank eller bruke flere banker samtidig, og at det er enkelt å orientere seg om ulike tilbud og produkter. Det krever at bankene har gode løsninger. Det har blitt enklere å bytte bank i Norge de siste årene, særlig fordi norske banker har samlet seg om Finans Norges felles ordning for bankbytte. Regelendringer de siste årene, som innføringen av betalingstjenestedirektivet (PSD2) i 2019, har bidratt til at det er enklere å ha kundeforhold til flere banker samtidig.
Bankene skal gi sine kunder informasjon om hvordan kundeforholdet kan overføres fra en bank til en annen, og i praksis trenger kunden ofte ikke gjøre mer enn å be den nye banken sette i gang prosessen, f.eks. i enkle «bli kunde»-løsninger på nett. Overføring av innskudd, fullmakter og betalingsoppdrag skal skje raskt etter at den gamle banken har mottatt nødvendige opplysninger fra den nye banken. Hvor omfattende prosessen med å bytte bank er, avhenger av hvilke tjenester en ønsker å flytte til ny bank. Sparekonto er i utgangspunktet det enkleste å flytte fra en bank til en annen, og forutsetter ikke at en må bytte dagligbank. I motsetning til brukskonto, som vanligvis har lav eller ingen rente, vil rentene på sparekonto variere i større grad. Det er generelt enkelt å etablere en sparekonto med bedre rentebetingelser, og overføre penger fra en eksisterende konto enten i samme eller en annen bank. Når det gjelder andre spareprodukter og spareavtaler, kan imidlertid forskjeller i oppsett og vilkår begrense kundens mulighet for å flytte tjenestene mellom banker.
Finansdepartementet har i brev 26. april 2024 bl.a. bedt om Finans Norges tilbakemelding på om det er aktuelt for næringen å arbeide for ytterligere forbedringer i bankbyttetjenestene, f.eks. løsninger der bankene informerer betalere om ny kontoinformasjon og sørger for at spareavtaler o.l. opprettholdes, enten det er betalingskontoen eller spareavtalen som flyttes. Finans Norge har gitt sine vurderinger i brev til Finansdepartementet 17. juni 2024. Finans Norge peker på enkelte mulige hindringer for overføring av spareavtaler mv., og uttaler bl.a. at «Kunder som ønsker å overføre spareavtaler for investering i verdipapirer, må inngå en ny spareavtale med sin nye bankforbindelse. Bankene må ha konsesjon for å tilby investeringstjenester, og ikke alle banker tilbyr investeringstjenester». Finans Norge uttaler dessuten at sømløs overføring av spareprodukter mellom banker forutsetter at bankene tilbyr identiske spareprodukter, men at dette ikke tilfelle i dag og heller ikke ønskelig for kundene. Videre peker Finans Norge på at det kan være flere utfordringer ved å innføre bankbyttetjenester for bundne innskudd, som at kunder som tar ut innskudd i bindingstiden må betale et uttaksgebyr e.l., at ny bank ikke kan være forpliktet til å tilby samme betingelser som gammel bank, og at bankenes likviditetsrisiko kan øke.
Finansdepartementet vil vurdere Finans Norges brev i sammenheng med Finanstilsynets kommende svar på et oppdragsbrev av 26. april 2024, der tilsynet er bedt om å gi en oversikt over hvordan bankene praktiserer vilkår om konto med lønnsinngang for å få gunstigere boliglånsrente, og en vurdering av behovet for tiltak som kan bidra til at kundene enkelt kan betjene boliglån i en annen bank enn der de har konto med lønnsinngang. Finanstilsynets svar skal foreligge innen utgangen av august 2024.
Det er generelt viktig at forbrukere setter seg inn i sine muligheter for bytte av banktjenester. Finansportalen, som driftes av Forbrukerrådet, samler inn og gir sammenlignbar informasjon om bank-, forsikrings-, pensjons- og fondsprodukter i finansmarkedet. Slik kan kundene finne de beste prisene og vilkårene. Gjennom portalen kan forbrukere sammenligne ulike finansielle produkter, og også få hjelp til å bytte. For at Finansportalen skal fungere godt, er det viktig at foretakene leverer riktig og oppdaterte opplysninger. Finansdepartementet og Barne- og familiedepartementet har på denne bakgrunn opprettet en arbeidsgruppe som skal se på hvilke utfordringer forbrukerne møter i forbindelse med informasjonsinnhenting i bank- og finansmarkedene, og vurdere behovet for forbedringer av Finansportalen.