Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2667 (2023-2024)
Innlevert: 31.08.2024
Sendt: 02.09.2024
Besvart: 06.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Har statsråden til hensikt å pålegge Avinor å kjøpe Rygge sivile lufthavn, og hvordan skal Avinor finansiere et eventuelt oppkjøp?

Begrunnelse

I leserinnlegg i Halden Arbeiderblad den 27. august skriver Jon Ivar Nygård og Stein Erik Lauvås at Avinor bør kjøpe Rygge sivile lufthavn. De skriver også at "...Rygge bør bli avlastningsflyplass for Gardermoen så snart som mulig." Overraskende nok skriver de også at de "ber om at regjeringen og Samferdselsdepartementet raskt utreder en slik mulighet." En skulle tro statsråden instruerer departementet på annet vis enn gjennom et leserinnlegg.
Avinor er pålagt store kostnader, og har en gjeldsbyrde som overgår kravene som stilles. Gjeldsbyrden blir til en viss grad overført til flyselskapene, ikke-statlige lufthavner, passasjerene og skattebetalerne. Et oppkjøp av Rygge sivile lufthavn vil øke Avinors økonomiske forpliktelser, og sette dem i en enda vanskeligere posisjon.
Det er også grunn til å spørre om OSL har behov for en avlastningsflyplass. Da Stortinget behandlet representantforslag fra Frp om å bidra til gjenåpning av sivil flytrafikk fra Moss lufthavn Rygge, skriver statsråden bla annet i sitt tilsvar til Stortinget den 2. august 2023:

"Jeg kan ikke se at forslaget blir underbygget av dokumentasjon for at Avinor har et aktuelt behov for en slik avlastning. Jeg er heller ikke kjent med et slikt behov."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Halden Arbeiderblad har ved en feiltakelse republisert et innlegg fra 2021. Innlegget er nå fjernet fra Halden Arbeiderblad sine nettsider.
I stortingsdebatten om Dokument 8:244 (2023-2024) om gjenåpning av Moss lufthavn, Rygge fremhevet jeg at Avinor er i en krevende økonomisk situasjon. Det er ikke aktuelt å pålegge Avinor løsninger som ikke balanserer samfunnets samlede behov for lufthavnkapasitet og Avinors økonomi på en forsvarlig måte.
Regjeringen Støre styrer på Hurdalsplattformen. I tråd med plattformen har regjeringen satt ned et uavhengig utvalg som skal frembringe et grunnlag som setter regjeringen i stand til å ta stilling til om det er behov for å avsette areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen. Utvalget skal også se på hvilken rolle de ikke-statlige lufthavnene i det sentrale Østlands-området (Rygge og Torp) bør spille. Utvalget vil legge fram sin rapport i løpet av september 2024.