Erlend Larsen (H): Har statsråden til hensikt å pålegge Avinor å kjøpe Rygge sivile lufthavn, og hvordan skal Avinor finansiere et eventuelt oppkjøp?
Begrunnelse
I leserinnlegg i Halden Arbeiderblad den 27. august skriver Jon Ivar Nygård og Stein Erik Lauvås at Avinor bør kjøpe Rygge sivile lufthavn. De skriver også at "...Rygge bør bli avlastningsflyplass for Gardermoen så snart som mulig." Overraskende nok skriver de også at de "ber om at regjeringen og Samferdselsdepartementet raskt utreder en slik mulighet." En skulle tro statsråden instruerer departementet på annet vis enn gjennom et leserinnlegg.
Avinor er pålagt store kostnader, og har en gjeldsbyrde som overgår kravene som stilles. Gjeldsbyrden blir til en viss grad overført til flyselskapene, ikke-statlige lufthavner, passasjerene og skattebetalerne. Et oppkjøp av Rygge sivile lufthavn vil øke Avinors økonomiske forpliktelser, og sette dem i en enda vanskeligere posisjon.
Det er også grunn til å spørre om OSL har behov for en avlastningsflyplass. Da Stortinget behandlet representantforslag fra Frp om å bidra til gjenåpning av sivil flytrafikk fra Moss lufthavn Rygge, skriver statsråden bla annet i sitt tilsvar til Stortinget den 2. august 2023:
"Jeg kan ikke se at forslaget blir underbygget av dokumentasjon for at Avinor har et aktuelt behov for en slik avlastning. Jeg er heller ikke kjent med et slikt behov."