Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1165 (2024-2025)

Innlevert: 10.02.2025
Sendt: 10.02.2025
Besvart: 17.02.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Hva er samlet låneopptak i helseforetakene, og hvor store er renteutgiftene i de ulike helseforetakene?

Begrunnelse

Den norske sykehusøkonomien er svært dårlig. Dagens foretaksmodell tvinger helseforetakene til å ta opp statlige lån for å finansiere investeringer, og å nedbetale disse over samme budsjett som driften. Til tross for at sykehusene eies av staten tas disse lånene opp til markedsrenter. På grunn av gjentatte renteøkninger sliter mange helseforetak med å betale rentene sine. Spørsmålsstiller ønsker seg derfor en oversikt over låneopptaket er til investeringer i de ulike helseforetakene. Ber om tall på hvor store renteutgiftene er og hvordan disse har utviklet seg over siste fem år. Dersom mulig er det ønskelig å få en oversikt både over de regionale helseforetakene og de enkelte helseforetak.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: