Skriftlig spørsmål fra Hanne Benedikte Wiig (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1170 (2024-2025)
Innlevert: 10.02.2025
Sendt: 11.02.2025
Besvart: 17.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hanne Benedikte Wiig (R)

Spørsmål

Hanne Benedikte Wiig (R): Hva vil ministeren som eier av Norske Tog AS gjøre for å forbedre og ruste opp Nordlandsbanen til norske forhold innen 2030, og ser ministeren behovet for å komme i gang med en prosess som vil ruste opp Nordlandsbanen etter tiår med etterslep?

Begrunnelse

I en årrekke har situasjonen rundt Nordlandsbanen, gått fra ille til direkte håpløs. Lokomotivene som i dag kjøres på Nordlandsbanen er 45 år gamle, har konstant behov for overhaling og etter den tragiske togulykken i oktober i fjor har regulariteten på tog vært på kun 37 %. I tillegg er det enkelte tog på banen som ikke har toalettfasiliteter for de reisende og nattogene er innstilt på ubestemt tid. I realiteten er tilbudet på Nordlandsbanen nå så dårlig at de fleste reisende i nord, ikke kan belage seg på at det skal være et reelt alternativ.
Norske tog AS eies av samferdselsdepartementet, og selskapets visjon er «Bedre og bedre tog, for flest mulig». Realiteten er en helt annen enn dette i nord og det blir ikke bedre av å lese om selskapet departementet eier når det videre står: Vår virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte kjøretøy til persontogtrafikk i Norge. Vi inngår avtaler om utleie av togsett med togoperatører som har trafikkavtale med Jernbanedirektoratet. Dette gir effektiv anskaffelse og forvaltning av togene, og samler spisskompetansen på ett sted. Vi følger den teknologiske utviklingen, kjenner den internasjonale bransjen og har spisskompetanse på norske forhold.
For oss som kunne ha tatt Nordlandsbanen om den hadde vært en tjeneste til å stole på, blir ordene fra departementets selskap en ren provokasjon.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som eier av Norske tog, andre selskaper i jernbanen og som øverste sektormyndighet gjør jeg mitt ytterste for å så raskt som mulig få togtilbudet i Nordland tilbake til normalen, samt videreføre arbeidet med å forbedre togtilbudet i regionen.
Norske tog skal frem mot 2029/2030 følge opp produksjon og innfasing av nye fjerntog som skal brukes til å kjøre det rutetilbudet Jernbanedirektoratet planlegger for på Nordlandsbanen. Nye tog vil bedre driftsstabiliteten, slik at togene kommer og går når de skal. Nye tog vil også gi en helt annen komfort, som vil gi en bedre reiseopplevelse for passasjerene.
Nye fjerntog er imidlertid ikke det eneste vi gjør for å bedre togtilbudet internt i Nordland og fra Nordland og sørover. I Nasjonal transportplan legger vi opp til å øke kapasiteten i infrastrukturen. Det har særlig betydning for godstransporten ettersom kapasitetsøkningen legger til rette for lenger godstog og dermed lavere fraktkostnader for vareeierne. I tillegg vil flere kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen gi et bedre godstogtilbud fra Nordland. Videre har regjeringen igangsatt arbeid med ny fjerntogstrategi og ny godsstrategi. Dette arbeidet vil peke retning for hvordan vi utvikler blant annet Nordlandsbanen i årene fremover.
Når det gjelder tilstanden på den jernbanen vi har, er det ingen tvil om at det over mange år har bygget seg opp et stort vedlikeholdsetterslep. Det er ikke bare gjeldende for Nordlandsbanen, men for store deler av jernbanenettet. Derfor er regjeringens viktigste prioritering for jernbanen i Nasjonal transportplan å øke innsatsen til drift, vedlikehold og fornying. Regjeringen har i 2025-budsjettet fulgt opp denne satsingen med en kraftig økning i bevilgningene til drift, vedlikehold og fornying, på 3,2 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2024. For Nordlandsbanen har Bane NOR planlagt blant annet arbeid med sporfornyelse og fornyelser av dreneringsanlegg i 2025.