Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1286 (2024-2025) Innlevert: 17.02.2025 Sendt: 18.02.2025 Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren Besvart: 25.02.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Kari Elisabeth Kaski (SV): NRK har gjennom flere saker nylig avdekket hvordan skip fra norske redere har havnet i Russlands skyggeflåte. Dette er alvorlig, og omfanget ser ut til å være økende. Flere sikkerhetseksperter tar til ordet for at regelverket rundt salg av skip må endres. Vil regjeringen endre regelverket for å forhindre at flere skip havner i skyggeflåten?
Marianne Sivertsen Næss: Regjeringen ser alvorlig på skyggeflåten, blant annet fordi aktiviteten bidrar til å undergrave sanksjonene som er innført mot Russland, utgjør en miljørisiko og innebærer svekket sikkerhet for skip og mannskap. Norske myndigheter arbeider kontinuerlig i tett samarbeid med våre allierte om tiltak som skal bekjempe skyggeflåten.Norge har sluttet opp om EUs sanksjoner mot Russland. Ett av tiltakene i sanksjonsregelverket er at det er forbudt å selge tankskip, både direkte og indirekte, til personer og selskaper i Russland eller til bruk i Russland, jf. sanksjonsforskriften § 17n. Det er også innført en meldeplikt til Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA) ved salg av tankskip til utlandet. PST har ansvar for å forebygge og etterforske eventuelle overtredelser av sanksjonsreglene.Jeg mener at regelverket er tydelig i å forby salg av tankskip til aktører som frakter russisk olje. I dette ligger også klare forventninger til selskapene om at de gjør grundige aktsomhetsvurderinger, at de er oppmerksomme på den betydelige fremveksten av skyggeflåten, og at de forsikrer seg om at deres skip ikke blir solgt til slik virksomhet.Jeg forventer at rederiene overholder regelverket. Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner kan veilede rederiene ved behov.