Skriftlig spørsmål fra Birgit Oline Kjerstad (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1885 (2024-2025)
Innlevert: 07.04.2025
Sendt: 08.04.2025
Besvart: 22.04.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Birgit Oline Kjerstad (SV)

Spørsmål

Birgit Oline Kjerstad (SV): Hvilke vurderinger har regjeringen gjort angående Instruks AI - 3/2024 (om praksisendring etter Norges annerkjennelse av Palestina) opp mot den folkerettslige definisjonen av statsløshet i artikkel 1(1) i FN konvensjonen om statsløses stilling av 1954 – og da særlig i lys av at Palestina mangler en statsborgerlov?

Begrunnelse

Etter at Norge anerkjente Palestina har regjeringen instruert Utlendingsdirektoratet om ny praksis knyttet til behandlingen av søknader fra palestinere (Instruks AI - 3/2024 Avklaring av praksis etter Norges anerkjennelse av Palestina). Instruksen fastsetter at søkere som er borgere av Palestina ikke lenger skal anses som statsløse søkere ved behandling av søknader etter statsborgerloven.
Dette innebærer bl.a. et lengre botidskrav for erverv av norsk statsborgerskap, samt at palestinere født i Norge ikke lenger har krav på norsk statsborgerskap slik de hadde etter tidligere instruks G-08/2016.
Norges annerkjennelse har ikke endret den faktiske rettslige stillingen til palestinere i Palestina, og slik vi ser det fører ikke Norges annerkjennelse av Palestina til at palestineres rettslige stilling etter internasjonal rett endrer seg.
En statsløs person defineres i artikkel 1(1) i FN konvensjonen om statsløses stilling av 1954 som «a person who is not considered as a national by any State under the operation of its law». Utover spørsmålet om Palestina objektivt (etter folkeretten) kan anses som en stat er det avgjørende om, og i så fall hvordan og med hvilken rettskraft, Palestina definerer hvem som er statsborger av Palestina. I lys av statsløshetsdefinisjonen ovenfor står Palestina i en særstilling ettersom Palestina mangler en statsborgerlov. Tidligere forsøk på å vedta en statsborgerlov har mislyktes.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Definisjonen av statsløshet i artikkel 1 (1) i FNs konvensjon om statsløse personers stilling av 1954 lyder: «I denne konvensjon betyr «statsløs» en person som ikke er borger av noen stat etter denne stats lov». Av «Handbook on Protection of Stateless Persons» avsnitt 22 fremgår det at begrepet «lov» i Artikkel 1 (1) skal tolkes bredt: «The reference to “law” in Article 1(1) should be read broadly to encompass not just legislation, but also ministerial decrees, regulations, orders, judicial case law (in countries with a tradition of precedent) and, where appropriate, customary practice.»

Norges formelle anerkjennelse av Palestina trådte i kraft tirsdag 28. mai 2024. Instruks AI - 3/2024 av 17. oktober 2024 fastsetter at søkere som er borgere av Palestina ikke lenger skal anses som statsløse søkere ved behandling av søknader etter statsborgerloven. Instruksen fastsetter også at søknader om statsborgerskap fra palestinere som var til behandling 28. mai 2024, skal behandles etter de gunstige reglene som gjelder for oppholdstid etter statsborgerloven § 16 og ferdigheter i norsk muntlig etter statsborgerforskriften § 4-1, etter dispensasjonshjemmelen i statsborgerloven § 19.

Selv om Palestina ikke har en aktiv statsborgerlov, bruker Palestina visse kriterier for å avgjøre om personer er palestinsk statsborgere. Med bakgrunn i den territorielle avgrensingen som er lagt til grunn for Norges anerkjennelse av staten Palestina, vil personer som er registrert i sivilregisteret på Vestbredden, i Gaza eller Øst-Jerusalem og er tildelt et nisifret personnummer, anses å være borgere av Palestina.

Utlendingsforvaltningen gjør fortsatt vurderinger i enkeltsaker av hvorvidt en palestiner faktisk har et palestinsk statsborgerskap eller er statsløs. I enkeltsaker der det søkes om norsk statsborgerskap, vil det i utgangspunktet være av avgjørende betydning for vurderingen hvorvidt søkeren har et palestinsk pass med et nisifret ID-nummer som ikke begynner på 00.

På denne bakgrunnen er min vurdering at instruks AI-3/2024 er i tråd med artikkel 1 (1) i FNs konvensjon om statsløses stilling av 1954.