Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1964 (2024-2025)
Innlevert: 11.04.2025
Sendt: 22.04.2025
Besvart: 28.04.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil Fjellbergsambandet kunne få i ferjeavløysingsmidlar basert på dagens tilskott til fylkeskommunen for ferjedrift og gratisferje?

Begrunnelse

Kvinnherad kommunestyre godkjente 10. april reguleringsplanen for Fjellbergsambandet og dermed er det eit steg nærmare å kunne realisere dette prosjektet som vil gje øyane Borgundøy og Fjellbergøy fast forbindelse til Halsnøy. Prosjektet ser ut til å kunne realiserast og det er viktig for framdrift å få oppdaterte tall på kva ein årleg kan forvente i ferjeavløysingsmidlar til prosjektet.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Ifølge retningslinjene for den fylkeskommunale ferjeavløsningsordningen er det fylkeskommunen som har ansvaret for å utrede og fremme søknad om ferjeavløsningsmidler for aktuelle veiprosjekter. Kommunal- og distriktsdepartementet kan i den forbindelse beregne et anslag på ferjeavløsningsmidlene til bruk i fylkeskommunens planlegging.
Størrelsen på de årlige ferjeavløsningsmidlene beregnes ut fra reduksjonen i tilskudd gjennom inntektssystemet når et ferjesamband blir avløst eller kortet inn av en ny bro eller tunnel, jf. Prop. 121 S (2014–2015) Kommuneproposisjonen 2016. Avløsning eller forkorting av et ferjesamband vil gi en lavere verdi for kriteriet «normerte ferjekostnader» i kostnadsnøkkelen som brukes i utgiftsutjevningen, mens det nye veinettet vil gi økt verdi for kriteriet «vedlikeholdsbehov fylkesvei». Det årlige beløpet med ferjeavløsningsmidler blir beregnet som nettoeffekten i utgiftsutjevningen av disse endringene.
Kriteriene for fylkesvei og ferje beregnes ut fra detaljerte opplysninger om veinettet og det enkelte ferjesamband. Departementet er derfor avhengig av nærmere informasjon om den nye veien for å kunne beregne hvordan den vil påvirke fylkesveikriteriet i kostnadsnøkkelen. Det må også avklares om fylkeskommunen planlegger å legge ned hele ferjesambandet, eller om deler av ferjestrekning skal opprettholdes. Dette vil ha betydning for om ferjeavløsningsmidlene skal beregnes som en full avløsning av det eksisterende sambandet, eller en forkorting av sambandet.
På forespørsel fra Vestland fylkeskommune beregnet departementet i 2021 et anslag på årlige ferjeavløsningsmidler for Fjelbergsambandet til 21,475 mill. kroner. Dette anslaget var basert på kriteriene i inntektssystemet for 2021 og opplysninger om det nye veinettet fra en tidligere henvendelse fra fylkeskommunen fra 2017. I anslaget ble det lagt til grunn at hele ferjesambandet vil bli lagt ned hvis veiprosjektet realiseres.
Det har skjedd flere endringer i modellene som brukes til å beregne fylkesvei- og ferjekriteriene siden det forrige anslaget ble utarbeidet (jf. omtale av nytt inntektssystem for fylkeskommunene i Prop. 112 S (2022–2023) Kommuneproposisjonen 2024). Departementet trenger derfor nye opplysninger om veiprosjektet for å kunne beregne et nytt anslag på ferjeavløsningsmidler til dette prosjektet.
Jeg kan derfor ikke gi et oppdatert anslag på ferjeavløsningsmidler for Fjelbergsambandet nå, siden departementet mangler de nødvendige opplysningene. Dersom fylkeskommunen sender en ny forespørsel, inkludert en nærmere beskrivelse av det nye veinettet, vil departementet beregne et oppdatert anslag basert på dagens inntektssystem.