Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2024 (2024-2025)
Innlevert: 24.04.2025
Sendt: 25.04.2025
Besvart: 05.05.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hvordan skal statsråden sørge for at Norsk Tipping ettergår de feilene som har blitt gjort, vil statsråden sørge for at Norsk Tipping kompenserer kundene for å ikke ha mottatt det de har betalt for?

Begrunnelse

I sitt svar på mitt spørsmål datert 02.03.2025 svarer statsråden at selskapet selv må svare for hva de vil gjøre for å eventuelt kompensere kunder, og også hvordan de akter å rydde opp i problemene som er avdekket.
Siden den tid har saken vokst i omfang. Ikke bare har det vist seg at problemet også gjelder andre spill enn Eurojackpot, men det er også klart at problemet kan ha vedvart i en lang periode. Gitt at opplysningene statsråden ga i sitt svar til meg på forrige spørsmål, at 1-2 kroner av innsatsen på 25 kroner går til trekning av nasjonal premie, vil spillerne urettmessig ha betalt inn flere hundre millioner kroner i perioden. Kun for Eurojackpot. I tillegg kommer eventuelle andre spill.
Norsk Tipping selv virker å ha liten kontroll på situasjonen. Da feilen ved Eurojackpot-trekningen ble avdekket gikk de ut og sa at feilen kun gjaldt Eurojackpot, og ingen andre spill. Dette utsagnet kom etter – ifølge dem selv – grundige interne undersøkelser. Nå vet vi at det ikke stemmer, og tilliten til at Norsk Tipping selv skal rydde opp er tynnslitt.
Lotteri- og Stiftelsestilsynet har allerede vært ute og klargjort sitt syn i VG 23.04.2025. Der er direktør i tilsynet, Atle Hamar klokkeklar i sin beskrivelse av hvordan Norsk Tipping har håndtert den lange rekken av feil den siste tiden. Han uttaler blant annet at troverdigheten til den norske spillmodellen står på spill, og at Norsk Tipping har brydd seg mer om egen bunnlinje enn å kontrollere at det de leverer faktisk er i tråd med det de har lovet.
Når summene det er snakk om kommer opp i en så betydelig størrelse som her, når feilene er så omfattende og tallrike, når Norsk Tipping selv ikke har klart å gjennomføre tilstrekkelige tiltak og kontrollorganet kommer med så skarp kritikk av selskapet så er det generalforsamlingens oppgave å ta affære. Generalforsamlingen til Norsk Tipping er som kjent regjeringen ved statsråd Jaffrey, og det er dermed statsråden som må ta ansvar for å instruere Norsk Tipping om hvordan saken og situasjonen skal håndteres videre.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Det er sterkt beklagelig at Norsk Tipping flere ganger det siste året har opplevd feil i sine tekniske løsninger. Det er Lotteri- og stiftelsestilsynet (LS) som tilsynsmyndighet som følger opp de konkrete hendelsene. Men jeg har også bedt mitt departement om å følge opp overfor Norsk Tipping. Departementet har de siste ukene hatt flere møter med styreleder og administrerende direktør. Møter hvor feilene har blitt gjennomgått og selskapets ledelse har gitt sin vurdering av situasjonen.
Jeg ba også, som en del av forberedelsene til ordinær generalforsamling i selskapet, styret om en skriftlig redegjørelse for disse hendelsene. I min bestilling ba jeg om styrets vurdering av om de ulike eksemplene på teknisk svikt kan betraktes som isolerte enkelthendelser, eller om de er uttrykk for en systemisk svikt eller mangel i selskapets kontrollrutiner. Jeg ba også om at redegjørelsen skulle inneholde en orientering om hvilke tiltak som blir satt i verk for å redusere sannsynligheten for at tilsvarende hendelser inntreffer i fremtiden.
I redegjørelsen viser styret til at det har igangsatt en ekstern gjennomgang av hendelsene. Styrets foreløpige vurdering, i påvente av den eksterne gjennomgangen, er imidlertid at de ulike tekniske feilene kan sees på som isolerte hendelser, men at det er noen fellestrekk ved hendelsene som må tas på alvor. Felles for hendelsene er at de etter styrets vurdering indikerer svakheter i kontrollprosesser for testing av kvalitet ved endringer, samt svakheter i overvåkning av forretningskritiske tjenester. Styret peker bl.a. spesielt på behovet for å styrke kontrollen med eksterne teknologileverandører, samt bedre interne rutiner for overvåkning av tekniske systemer.
Redegjørelsen ble behandlet på generalforsamling 8. april i år. Jeg tok der redegjørelsen til orientering, men bemerket alvoret av disse tekniske feilene og at det i første omgang er svært viktig at omfanget og årsakene til feilene blir avklart. Jeg varslet også at jeg vil be LS om å utrede om det er behov for å forskriftsfeste et krav om bruk av uavhengige testinstitutt.
Det er helt avgjørende for publikums tillit til Norsk Tipping, og dermed til hele enerettsmodellen, at selskapets tekniske systemer fungerer som de skal. Derfor varslet jeg på generalforsamlingen også at departementet vil følge opp dette sakskomplekset i den løpende styringsdialogen med selskapet.
Jeg har i forrige uke fått opplyst fra Norsk Tippings ledelse at selskapet stopper alt utviklingsarbeid, for å fokusere fullt ut på kvaliteten i eksisterende systemer. Som et ledd i dette arbeidet vil selskapet utpeke en egen kvalitetssjef, som sammen med en tverrfaglig spesialgruppe får hovedansvaret for dette kvalitetssikringsarbeidet. Kvalitetssjefen vil rapportere direkte til administrerende direktør.
Når det gjelder spørsmål om eventuell kompensering av kunder, har jeg besvart et tilsvarende spørsmål fra representanten Pettersen tidligere. Som nevnt i mitt svar til Stortingets president datert 17. mars 2025, er Norsk Tippings håndtering av kunder knyttet til selskapet forretningsmessige drift, og dermed noe selskapet selv må svare for. Norsk Tipping har informert at de behandler innkomne kundeklager fortløpende etter gjeldende kundevilkår og spilleregler. Kundene vil få svar på håndteringen av feilene så snart sakene er tilstrekkelig kartlagt av både selskapet og internrevisjonen. Det er først etter det at Norsk Tipping kan ta stilling til hvordan feilene skal avsluttes overfor berørte kunder.