Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2053 (2024-2025)
Innlevert: 28.04.2025
Sendt: 28.04.2025
Besvart: 06.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Fjernbetjent parkering av kjøretøy via app på telefon, «Remote park assist», er et system som er EU-typegodkjent og bør derfor kunne brukes i Norge. Slik fjernbetjent parkering foretas når fører av bilen ikke befinner seg i bilen, men står på utsiden i umiddelbar nærhet av bilen.
Kan statsråden redegjøre for om bruk av fjernbetjent parkering av kjøretøy via app på mobiltelefon er tillat?

Begrunnelse

Det har oppstått et spørsmål om hvordan denne funksjonen skal vurderes opp mot forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring. Føreren har kun én ting å konsentrere seg om, nemlig å styre parkeringen, slik at dette ikke er direkte sammenlignbart med bruk av håndholdt mobiltelefon mens en samtidig skal konsentrere seg om å kjøre bilen på vanlig måte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: FN regulativ no. 79 som er tatt inn i norsk rett via EUs regelverk om typegodkjenning tillater blant annet typegodkjenning av kjøretøy med fjernstyrt parkeringassistent «Remote control parking». Dette er et førerstøttesystem som skal hjelpe sjåføren med å parkere bilen i trange/vanskelige omgivelser ved at sjåføren kan overvåke parkeringen ved å stå på utsiden og kontrollere kjøretøyet ved bruk av en fjernkontroll – enhet. I praksis gjøres dette ofte via en app på en mobiltelefon.
En fjernstyrt parkeringsassistent er en underkategori av det som i FN regulativ 79 er definert som en styrefunksjon med automatiske kommandoer (ASCF). Et slikt system kan hjelpe føreren ved behov ved kjøring i lav hastighet eller parkeringsmanøvrering. Det er satt en generelt øvre hastighetsbegrensning på 10 km/t, men bruk av fjernstyrt parkeringassistent hvor fører kontrollerer kjøretøyet fra utsiden vil normalt foregå i enda lavere hastigheter. Det er også en forutsetning at sjåføren er i umiddelbar nærhet av kjøretøyet (ikke lenger enn 6 meter unna) og kan deaktivere systemet til enhver tid.
Det at systemet er typegodkjent medfører at systemet er godkjent for bruk i Norge, så lenge bruken i Norge er i tråd med kravene i vår vegtrafikklovgivning. Ved bruk av et slikt typegodkjent system for fjernstyrt parkering er sjåføren fullt og helt ansvarlig for kjøringen etter vegtrafikklovgivningens bestemmelser.
Samtidig er det i Norge generelt forbudt for fører av motorvogn å bruke håndholdt mobiltelefon under kjøring, og gjeldende forskrift tar ikke eksplisitt høyde for det særegne med slik bruk av mobiltelefon. Hensynene bak forbudet mot bruk av mobiltelefon under kjøring er bedre trafikksikkerhet ved å forby atferd som avleder oppmerksomheten fra selve kjøringen. Ved bruk av en fjernstyrt parkeringsassistent kan imidlertid hensynet til trafikksikkerheten anses ivaretatt gjennom de tekniske kravene til systemet og de begrensningene som er satt for bruken i FN regulativ 79.
Samferdselsdepartementet kjenner ikke til at det har oppstått spørsmål om forholdet mellom disse reglene i praksis, eksempelvis knyttet til håndheving, men ser at det kan være hensiktsmessig med en klargjøring av lovligheten av bruk av slike systemer, og vil vurdere dette i den pågående gjennomgangen av regelverket for bruk av mobiltelefon i bil.