Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2095 (2024-2025) Innlevert: 02.05.2025 Sendt: 05.05.2025 Besvart: 15.05.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Kan statsråden gi en oversikt på hvor mye staten har bevilget og i praksis brukt så langt på bygging av ny Ring 1 og Hammersborgtunnelen, hva det eventuelt vil koste å kjøpe ut alle entreprenører fra kontrakter om videre bygging stanses og om hva det nyeste kostnadsestimatet er for prosjektet?
Karianne O. Tung: Prosjektet Ring 1 Hammersborgtunnelen gjennomføres av Statens vegvesen som en del av utbyggingen av regjeringskvartalet. Ombyggingen er nødvendig for å ivareta sikkerheten i regjeringskvartalet. Prosjektet har en fastsatt kostnadsramme på 3 590 mill. 2025-kroner og en prognose for sluttkostnad på 3 420 mill. 2025-kroner. Arbeidet er i tråd med gjeldende kostnadsramme vedtatt av Stortinget, jf. Prop. 118 S (2022–2023) og Innst. 490 S (2022–2023), og i god rute til å ferdigstilles slik at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2027 som varslet til Stortinget i Prop. 1 S (2024–2025). Etter avtale med Statsbygg utfører Statens vegvesen også enkelte tilleggsarbeider som er knyttet til utbyggingen av regjeringskvartalet. Kostnadene med disse tilleggsarbeidene er foreløpig anslått til i overkant av 200 mill. kroner, og inngår pt. i kostnadsrammen for byggetrinn 1 av nytt regjeringskvartal. Som varslet til Stortinget i Prop. 22 S (2023-2024) vil kostnadsrammene for de to prosjektene foreslås motsvarende justert slik at arbeidene Statens vegvesen gjør bevilges over samme post. Prognose for sluttkostnad for prosjekt Ring 1 Hammersborgtunnelen inkludert tilleggsarbeidene, vil da være 3 645 mill. 2025-kroner. Kostnadene for å stanse bygging av Ring 1 og kjøpe ut entreprenørene fra kontraktene forventes å være betydelige. Statens vegvesen har imidlertid ikke et tilstrekkelig grunnlag til å gi noe eksakt tall på dette.I tillegg til de umiddelbare kostnadene ved å avslutte kontrakten, vil det også påløpe ekstra kostnader knyttet til opprydding og sikring. Videre er det også betydelige summer som allerede er utbetalt som ikke vil ha noen nytteverdi for samfunnet, dersom prosjektet blir avsluttet før fullføring.