Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2159 (2024-2025)
Innlevert: 09.05.2025
Sendt: 12.05.2025
Besvart: 19.05.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Kan statsråden bekrefte at det i forbindelse med Prop 88L har blitt foretatt en vurdering av om det internasjonale regelverket for havnestatskontroll i det hele tatt åpner for å kontrollere overholdelsen av et nasjonalt krav om norske lønnsvilkår på et utenlandske skip?

Begrunnelse

Flere instanser fremholder at lovforslaget kan være i strid med internasjonale regler, særlig flaggstatsprinsippet og EØS-regelverket. Flere organisasjoner har uttrykt bekymring for at Norge med dette lovforslaget utfordrer veletablerte internasjonale prinsipper.
1. Flere aktører, inkludert Norsk Skipsmeglerforbund, hevder at "forslaget strider mot folkeretten" og utfordrer flaggstatsprinsippet.
2. Svensk Sjöfart påpeker at lovforslaget "åsidosätter de svenska kollektivavtalen" og "flaggstatens ansvar att svara för reglering ombord på det egna landets fartyg."
3. Det uttrykkes bekymring for hvordan kontroll og håndheving skal kunne gjennomføres i praksis. Norsk Skipsmeglerforbund skriver: "Det vil være praktisk svært krevende å kontrollere om utenlandske rederier følger et krav til norsk lønn."
4. Rederierna i Finland stiller spørsmål ved om en norsk domstol overhodet kan være rett forum for å behandle lønnsdispy mellom en finsk sjømann og en finsk arbeidsgiver.
5. Flere aktører, inkludert Danske Rederier, uttaler at lovforslaget kan bryte med både internasjonale forpliktelser og EU-rettsakter.
Spørsmålet om havnestatskontroll er derfor høyst relevant ettersom det internasjonale regelverket for havnestatskontroll tradisjonelt er begrenset til kontroll av sikkerhet, miljø og minimumsstandarder for arbeidsforhold (gjennom konvensjoner som SOLAS, MARPOL og MLC), og normalt ikke omfatter nasjonale lønnskrav som går utover internasjonale standarder.
Basert på høringssvarene virker det som om det mangler en grundig vurdering av om det internasjonale regelverket for havnestatskontroll i det hele tatt åpner for å kontrollere overholdelsen av et nasjonalt krav om norske lønnsvilkår på et utenlandsk skip.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Vi har i forbindelse med lovarbeidet vurdert det internasjonale regelverket for havnestatskontroll, og lagt til grunn at det ikke er noe i regelverket som begrenser mulighetene for å føre tilsyn med skip på nasjonalt grunnlag. Herunder vises til følgende avsnitt i Prop. 88 L punkt 6.3.:
«Et sentralt premiss for lovforslaget er at norske myndigheter har jurisdiksjon til å stille krav overfor utenlandske skip som utfører tjenester i norsk territorialfarvann, og at disse kan hånd-heves effektivt i havn gjennom nasjonalt tilsyn. Departementet anser det som klart at kyststaten innenfor sjøterritoriet kan stille krav om lønnsvilkår uten å komme i strid med flaggstatsprinsippet. Herunder vil skip som går i norsk innenriksfart ikke være i uskyldig gjennomfart. Det anses også som klart at norske myndigheter i kraft av sin territorialjurisdiksjon kan kontrollere krav som er stilt på nasjonalt grunnlag. Slik kontroll vil ikke komme i konflikt med havnestatskontrollen gjennom Paris MoU som har til formål å verifisere skipets tilstand i henhold til internasjonalt regelverk. Utenfor norsk territorium, det vil si i norsk økonomisk sone og på norsk sokkel, har norske myndigheter mer begrenset jurisdiksjon over utenlandske skip. Departementet vurderer det av den grunn her som mer hensiktsmessig å stille krav til rettighetshavere. Rettighetshaverne er underlagt norsk jurisdiksjon ved at de er gitt tillatelse til å drive virksomhet i norske havområder og på norsk sokkel som Norge har enerett til. Også her vil myndighetene effektivt kunne håndheve kravene gjennom tilsyn med rettighetshaverne. Tilsyn med de foreslåtte reglene vil nærmere omtales i punkt 7.8 og 8.5.»
Havnestatskontrollsamarbeidet Paris MoU og EUs havnestatskontrolldirektiv etablerer et system der medlemslandene kontrollerer at skip følger de sentrale internasjonale maritime konvensjonene. Samarbeidet har ikke til formål å harmonisere kontroll med nasjonale regler som skip måtte være underlagt internt i de ulike medlemslandene.
Når Norge fastsetter supplerende nasjonal regulering, enten det gjelder lønns- og arbeidsvilkår eller miljøregulering knyttet til klimagassutslipp, vil dette være regler som det må føres tilsyn med på nasjonalt grunnlag.