Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2243 (2024-2025) Innlevert: 19.05.2025 Sendt: 19.05.2025 Besvart: 23.05.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvorfor regjeringen har besluttet å gjennomføre en direktetildeling av trafikkpakke Sør til VY fra 2027, med kunnskap om at muligheten for å bruke unntaksbestemmelsen om direktetildeling har blitt innskrenket fra 2023?
Jon-Ivar Nygård: Trafikkavtalene om togtilbudene utenfor Østlandet løper ut om få år. Jernbanedirektoratet har derfor pekt på at det er behov for å vurdere hvordan innretningen på togtilbudene utenfor Østlandet bør være for at de transportpolitiske målene skal nås. Vurderingen gjelder behovet for, og eventuell innretning av, offentlige tjenesteforpliktelser for persontogtransport. Endringer i EØS-regelverket krever nye vurderinger når det gjelder trafikkpakkenes størrelse og inndeling, særlig med tanke på om eventuelle kommersielle tjenester kan ivareta transportbehovet.Jernbanedirektoratet har pekt på at det er hensiktsmessig å vurdere alle togtilbudene samlet og ikke stykkevis og delt. Nåværende trafikkavtale for Trafikkpakke 1 Sør utløper i desember 2027, og trafikkavtalene for trafikkpakke Nord og Vest utgår i henholdsvis 2028 og 2029. Dersom inngåelse av en langsiktig trafikkavtale for Trafikkpakke 1 Sør utsettes til alle tre trafikkpakker har utløpt, kan direktoratet vurdere videre innretning av trafikkpakkene samlet.Kollektivtransportforordningen artikkel 5 nr. 3a gir hjemmel for å direktetildele midlertidige trafikkavtaler på inntil fem år ved særlige omstendigheter. Jernbanedirektoratet har i rapport om handlingsrommet for direktetildeling til Samferdselsdepartementet 28. september 2023 redegjort for at bestemmelsen kan benyttes for direktetildeling i kortere perioder, og videre at det ikke kan utelukkes at det "kan oppstå unntakssituasjoner hvor bestemmelsene i art. 5 nr. 3a kan benyttes, eksempelvis dersom fremtidige vurderinger viser at trafikkavtalene bør inndeles på en annen måte enn i dag".Samferdselsdepartementet har derfor, etter Jernbanedirektoratets anbefaling august 2024, gitt direktoratet mandat om å gjennomføre en trafikkavtalegjennomgang innen 1. februar 2026, og samtidig sikre togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen gjennom en kortsiktig direktetildeling etter reglene i kollektivtransportforordningen artikkel 5 nr. 3a.