Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan vil statsråden utnytte utviklingen på kjøretøysida for å bidra til mer effektiv transport med reduserte utslipp, hva vil statsråden gjøre for å unngå at dette gir økt belastning på fylkeskommunale og kommunale veger, og vil statsråden følge opp det bl.a. Norges Skogeierforbund har tatt til orde for gjennom økt tillatt totalvekt i kombinasjon med krav til flere akslinger?
Begrunnelse
Moderne lastebiler har flere aksler enn tidligere. Dette gir mulighet for å øke totalvektene uten at veislitasjen øker. Økt totalvekt på det enkelte vogntog vil kunne bidra til mer effektiv transport og samtidig betydelig reduserte utslipp totalt sett.
Våre naboland Finland og Sverige har økt tillatte totalvekter både for tømmervogntog og andre vogntog. Bakgrunnen for det er en ny generasjon kjøretøy med flere aksler (fire-akslede biler og fem-akslede tilhengere). Vogntog med ni aksler tillates for 74 tonn i Sverige og 76 tonn i Finland.
Skogeierforbundet, Felleskjøpet og Tine har tatt til orde for at de optimale vogntogkombinasjonene bl.a. i landbrukstransporter vil være fire-akslet bil med hhv. tre-akslet tilhenger der tillatt vogntoglengde er 19,5 m (Vestlandet og deler av Nord-Norge) og fire- eller fem-akslet tilhenger der tillatt vogntoglengde er 24 m.
Statens vegvesen har igangsatt en prosess for å åpne for økte totalvekter, først og fremst på veger med 19,5 m vogntoglengde. Høringsfristen var 18. november, og Vegdirektoratet jobber nå med å ferdigstille dette regelverket. I høringen lå forslag om å tillate hhv 54 tonn (fossil drivlinje) eller 56 tonn (nullutslippskjøretøy) totalvekt for vogntog med seks eller syv aksler.
I høringen påpekte Skogeierforbundet at økt totalvekt på seks-akslede vogntog ville føre til økt veislitasje og ikke er tilpasset standarden på mange fylkes- og kommunale veger, og at fylker og kommuner dermed ikke ville følge opp regelverksendringen med oppskriving av sitt eget veinett. Dette illustreres også av at alle fylkeskommunene, unntatt én, som har avgitt høringsuttalelse, har gått imot vegvesenet sitt forslag grunngitt i fare for økt veislitasje. Skogeierforbundet har skissert flere ulike alternativer for å øke totalvektene utover 50 tonn, der én ekstra aksel og tvillinghjul på henger inngår som sentrale elementer. De påpeker at det er sentralt å få gjennomført en endring som kommuner og fylker faktisk vil følge opp, og at det da er viktig å velge en løsning som tillater økt totalvekt samtidig som det gir minst mulig slitasje på veinettet.