Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2301 (2024-2025)
Innlevert: 24.05.2025
Sendt: 26.05.2025
Besvart: 04.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan vil statsråden utnytte utviklingen på kjøretøysida for å bidra til mer effektiv transport med reduserte utslipp, hva vil statsråden gjøre for å unngå at dette gir økt belastning på fylkeskommunale og kommunale veger, og vil statsråden følge opp det bl.a. Norges Skogeierforbund har tatt til orde for gjennom økt tillatt totalvekt i kombinasjon med krav til flere akslinger?

Begrunnelse

Moderne lastebiler har flere aksler enn tidligere. Dette gir mulighet for å øke totalvektene uten at veislitasjen øker. Økt totalvekt på det enkelte vogntog vil kunne bidra til mer effektiv transport og samtidig betydelig reduserte utslipp totalt sett.
Våre naboland Finland og Sverige har økt tillatte totalvekter både for tømmervogntog og andre vogntog. Bakgrunnen for det er en ny generasjon kjøretøy med flere aksler (fire-akslede biler og fem-akslede tilhengere). Vogntog med ni aksler tillates for 74 tonn i Sverige og 76 tonn i Finland.
Skogeierforbundet, Felleskjøpet og Tine har tatt til orde for at de optimale vogntogkombinasjonene bl.a. i landbrukstransporter vil være fire-akslet bil med hhv. tre-akslet tilhenger der tillatt vogntoglengde er 19,5 m (Vestlandet og deler av Nord-Norge) og fire- eller fem-akslet tilhenger der tillatt vogntoglengde er 24 m.
Statens vegvesen har igangsatt en prosess for å åpne for økte totalvekter, først og fremst på veger med 19,5 m vogntoglengde. Høringsfristen var 18. november, og Vegdirektoratet jobber nå med å ferdigstille dette regelverket. I høringen lå forslag om å tillate hhv 54 tonn (fossil drivlinje) eller 56 tonn (nullutslippskjøretøy) totalvekt for vogntog med seks eller syv aksler.
I høringen påpekte Skogeierforbundet at økt totalvekt på seks-akslede vogntog ville føre til økt veislitasje og ikke er tilpasset standarden på mange fylkes- og kommunale veger, og at fylker og kommuner dermed ikke ville følge opp regelverksendringen med oppskriving av sitt eget veinett. Dette illustreres også av at alle fylkeskommunene, unntatt én, som har avgitt høringsuttalelse, har gått imot vegvesenet sitt forslag grunngitt i fare for økt veislitasje. Skogeierforbundet har skissert flere ulike alternativer for å øke totalvektene utover 50 tonn, der én ekstra aksel og tvillinghjul på henger inngår som sentrale elementer. De påpeker at det er sentralt å få gjennomført en endring som kommuner og fylker faktisk vil følge opp, og at det da er viktig å velge en løsning som tillater økt totalvekt samtidig som det gir minst mulig slitasje på veinettet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er allerede et betydelig veinett i Norge som er åpnet for inntil 60 tonn tunge modul - og tømmervogntog.
Tillatte vekter og dimensjoner for vogntog har imidlertid ikke fullt ut fulgt utviklingen av veienes kapasitet. Det har derfor som det er vist til i begrunnelsen for spørsmålet vært gjennomført en høring om å øke tillatt totalvekt på nærmere angitte vogntog for å gi bedre utnyttelse av veienes og bruenes kapasitet. Dette kan bidra til mer effektiv transport og reduserte utslipp. I arbeidet med oppfølgingen av høringen er det ikke konkludert om og under hvilke forutsetninger vektene eventuelt kan økes. Det er derfor for tidlig å si om det blant annet skal stilles krav til ekstra akslinger for å få økt totalvekt, som nevnt i begrunnelsen for spørsmålet. Dette arbeidet er nå i sluttfasen.
Mer last per kjøretøy er ofte et samfunnsøkonomisk lønnsomt tiltak, men økte vekter vil samtidig øke veislitasjen noe. Det er derfor viktig at det ved enhver vurdering av økte tillatte vekter både gjøres en vurdering av hvordan en vektøkning kan skje rent teknisk, samtidig som hensynet til belastning på vei og bru ivaretas best mulig.
Det pågår i tillegg flere prosesser for å bidra til mer effektiv transport med reduserte utslipp, herunder for å nå målet om 100% nye nullutslipps og biogass lastebiler innen 2030. Flere tiltak er innrettet for økt effektivitet, som forsøket med 74-tonns tømmervogntog som avsluttes i løpet av sommeren. I tillegg pågår det arbeid med regelverksendringer for å tillate bedre aerodynamiske egenskaper for tømmer -og modulvogntog. Som en oppfølging av forsøket med 74 tonns tømmervogntog, samt i pågående utvikling av regelverket, vil muligheten for ytterligere vektøkninger også vurderes.
Jeg vil videre bemerke at både fylkeskommunene og kommunene som del av sitt arbeid med å tilrettelegge for verdiskaping og næringsutvikling i eget område, vurderer tilrettelegging av fylkes -og kommunale veier for effektiv transport som bidrar til reduserte utslipp.
Det er også gjennomført et bruoppgraderingsprogram hvor mange fylkeskommunale bruer ble oppgradert til en lav kostnad, noe som medførte at flere sammenhengende strekninger kunne åpnes for økte totalvekt for kjøretøy/vogntog.