Mona Fagerås (SV): Hvorfor har ikke Luftfartstilsynet gjennomført uanmeldte tilsyn siden 2021?
Begrunnelse
Luftfarten er avhengig av strenge krav til sikkerhet. Selv om det generelle sikkerhetsnivået de siste ti årene har blitt bedre, viser statistikken fortsatt en høy ulykkesrate for innlands helikoptervirksomhet sammenlignet med andre deler av luftfarten.
Luftfartstilsynet har i oppgave å gjennomføre tilsyn med aktører som driver kommersiell innenlands helikoptervirksomhet, og noen av tilsynene skal være uanmeldte. Uanmeldte tilsyn er et viktig virkemiddel for alle tilsynsmyndigheter. I en rapport fra Safetec om Luftfartstilsynets kapasitet til å gjennomføre risikobaserte tilsyn av innlandshelikopterbransjen fra mars i år, kommer det frem at uanmeldte tilsyn utføres i svært liten grad. I 2019-2021 ble det gjennomført ett uanmeldt tilsyn i året, mens i perioden 2022-2024 er det ikke gjennomført noen uanmeldte tilsyn. Ifølge rapporten etterlyser bransjen selv flere uanmeldte tilsyn.