Morten Wold (FrP): Hva er samferdselsministerens plan for å sikre at fylkesvei 40 blir oppgradert slik at den ikke er til hinder for de planlagte kraftutbyggingene i Nore og Uvdal, og vil han vurdere å endre veiens status til riksvei?
Begrunnelse
Det planlegges i løpet av de neste fem årene oppstart av omfattende utbygginger og investeringer i kraftproduksjon i Buskerud. I Nore og Uvdal skal det bygges ny transformator og nytt kraftverk, noe som nær kan doble kraftproduksjonen fra ut ifra dagens kraftverk. I den kritiske kraftsituasjonen Norge har havnet i, vil dette være av stor betydning. For hundre år siden ble det første kraftverket på Nore bygget, og parallelt med dette ble Numedalsbanen bygget, fordi kraftutbygging krever gode transportlinjer. De planlagte arbeidene vil bety transport av store mengder masser og mye tungt utstyr. Fylkesvei 40 er ikke dimensjoner for slik transport og det vil kreve omfattende utbedringer for å gjøre veinettet i stand til å takle dette, ikke minste er det flere broer som ikke er dimensjonert for den ventede belastningen av transporten. Planleggingen av kraftutbyggingene er godt i gang, men det finnes ingen gode planer for å sette veinettet i stand til å håndtere kraftutbyggingen. Veieier, som er Buskerud fylkeskommune, har ikke tilgjengelige kapital til å foreta nødvendige utbedringer.