Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2450 (2024-2025)
Innlevert: 06.06.2025
Sendt: 06.06.2025
Besvart: 20.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Kan jeg få en tabell som viser hvor mye som årlig er brukt på henholdsvis investeringer og forbruk på veier i Østfold årlig siste 15 år, og antall km ny vei?

Begrunnelse

Jeg ber om at oversikten har en egen kolonne som viser henholdsvis kommunale, fylkeskommunale og veier staten har ansvar for. For perioden Østfold var en del av Viken ber jeg om at oversikten viser veiene som fysisk er i dagens Østfold

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har, innen de fristene som gjelder for skriftlige spørsmål fra Stortinget, hentet inn informasjon om riks- og fylkesvei ved hjelp fra Statens vegvesen og fylkeskommunen. Jeg har ikke vurdert det som praktisk mulig å si noe om kommunale utgifter til vei. Nedenfor følger en overordnet forklaring av utgiftene ved henholdsvis investeringer, drift og vedlikehold på riks- og fylkesvei. En mer detaljert oversikt ligger vedlagt.

Investeringer riksvei

For investeringer på riksvei budsjetterer eller regnskapsfører ikke Statens vegvesen investeringer på fylkeskoder, men på rutekoder. Vedlagte tabell viser derfor investeringer i perioden som er regnskapsført på de aktuelle rutekodene i denne sammenheng. Rutekode 1a omfatter strekningen E6 Riksgrensen/Svinesund – Oslo med tilknytninger og rutekode 2a omfatter strekningen E18 Riksgrensen/Ørje – Oslo.
I den grad et prosjekt går over to fylker, er det ikke mulig å fordele eksakt hvor mye av kostnadene som faller i det ene eller det andre fylket. Det er derfor ikke grunnlag for å si hvor mye av de årlige budsjettene eller regnskapet på disse rutekodene som er knyttet til Østfold. Jeg må derfor ta forbehold om at tallene i vedlagte tabell ikke er fullstendige.

Drift og vedlikehold riksvei

Det etterspørres også hva som er brukt på forbruk. Jeg legger til grunn at det med «forbruk» i denne sammenheng menes utgifter til drift og vedlikehold. Utgifter til drift og vedlikehold på riksveiene regnskapsføres hverken mot en fylkeskode eller på en rutekode, men over bevilgningsposten (Post 22). Å fremskaffe data til en oversikt som etterspurt vil derfor være en tidkrevende manuell oppgave som det ikke har vært anledning til å gjøre innenfor den utvidede tidsfristen.

Investeringer fylkesvei

Sammen med Østfold fylkeskommune har Statens vegvesen sammenstilt vedlagte tabell med oversikt over investeringer, drift og vedlikehold. De kostnadene fylkeskommunen har hatt knyttet til Bypakke Nedre Glomma, som en del av Viken fylkeskommune og i 2024 i Østfold, er inkludert i beløpet som står ført opp i "Fylkesmidler investering" i vedlagte tabell.
Det er rapportert om 0 km ny fylkesvei for Østfold som en del av KOSTRA-rapporteringen. I Viken er det rapportert noen få kilometer ny fylkesvei, men dette er sannsynligvis ikke i Østfold.
Gitt tiden har det ikke vært mulig å gå grundigere gjennom tallene antall km ny vei enn det som fremgår av KOSTRA. Hovedbruken av investeringsmidlene til Østfold fylkeskommune på samferdselsfeltet har gått til oppgradering og utbedring av allerede eksisterende veistrekninger, samt midler til gang og sykkelveier, kollektivtiltak og trafikksikkerhetstiltak.

Drift og vedlikehold fylkesvei

Drifts og vedlikeholdskontraktene i Viken fylkeskommune var tidligere ikke knyttet mot de gamle fylkesgrensene og det har derfor ikke vært mulig å gi noe tall på hvor mye drift og vedlikeholdsmidler som ble brukt på fylkesveinettet i Østfold fylke i denne perioden. Basert på historisk forbruk og nivået på dagens tildeling vil det kunne antas at nivået i Viken perioden er på rundt 300 mill. kr i året, men dette er et usikkert anslag. Østfold fylkeskommune og Statens vegvesen har derfor valgt å holde det utenfor beregningen.

Vedlegg i excel-format