Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2525 (2024-2025)
Innlevert: 16.06.2025
Sendt: 16.06.2025
Besvart: 20.06.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): I en nyhetsmelding på NRK Østfold skrives det ar det kan bli fortgang på ny bru over Glomma.
Betyr det at statsråden vil vurdere å gå inn med ekstraordinære midler til Bypakke Nedre Glomma slik det kan oppfattes?

Begrunnelse

Utgangspunktet er at det onsdag sist uke ble kjent at Fredrikstadbrua blir stengt for kjøretøy over 28 tonn fra i høst.
I nyhetssaken siteres samferdselsministeren slik: – Dette er en utfordring for tungtransport og næringstransport. Jeg har god kontakt med Bypakke Nedre Glomma, og det jobbes nå i Bypakkesammenheng om å prioritere opp bruprosjekter. Det kan jo være en måte å prioritere denne utfordringen på, sier Nygård.
Så spørsmålet er om samferdselsministeren ønsker å skape et etterlatt inntrykk av at regjeringen vil bidra med ekstraordinære midler, eller om han egentlig bare sier at dette må Bypakke Nedre Glomma selv løse.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det har i lengre tid, også før orientering om kommende restriksjoner sist uke, vært kjent at det ville komme restriksjoner på Fredrikstadbrua.
Rammene for finansieringen av tiltak i Bypakke Nedre Glomma, fase 2 er gitt gjennom Stortingets behandling av Prop. 41 S / Innst 266 S (2022-2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken og er i tråd med vedtak fra lokale myndigheter. Finansieringen av tiltakene i pakken består av lokale (kommunale og fylkeskommunale) midler og bompenger. Ny bru over Glomma i Fredrikstad ligger inne i pakken som ett av fire store prosjekter og er et fylkesveiprosjekt. Målet med ny bru er blant annet å avlaste dagens Fredrikstadbru på rv. 110, sørge for at sårbarheten i trafikksystemet reduseres, og at effektiviteten i transportsystemet øker.
Det er opp til styringsgruppen i bypakke Nedre Glomma å følge opp prioriteringene i pakken. Det er fortsatt tidlig i bypakkens levetid, innkrevingen i fase 2 startet i mars 2024 og bompengepakken har en innkrevingstid på inntil 15 år. Jeg oppfatter at partene har tett oppfølging av prosjektene og stort fokus på framdrift, og ser det derfor ikke som aktuelt å gå inn med statlige midler til bypakka nå. Staten bidrar tungt til utviklingen av byområdet gjennom at det er inngått en byvekstavtale for Nedre Glomma. Byvekstavtalen går over 10 år. Staten skal bidra med totalt 1,7 milliarder (2024-) kroner som skal finansiere en økt satsing på kollektivtransport, sykling og gange.