Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:2589 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 27.06.2025 av forsvarsminister Tore Onshuus Sandvik

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): Aftenposten har dokumentert at kinesiske busser har tilgang til forsvarsbaser gjennom en kontrakt Forsvaret har om leie av busser. Eksperter slår alarm om at bussene har utstyr som gjør det mulig for Kina å innhente sensitiv informasjon.
Vil regjeringen sørge for at kinesiske busser ikke lenger får tilgang til slike områder, og foreta en gjennomgang av alle pågående kontrakter i Forsvaret for å forebygge at sensitiv informasjon kan havne på avveie?

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Andelen busser produsert i Kina har økt i Norge de siste årene. De kinesiske elbuss-produsentene er konkurransedyktige, og økningen i andelen elbusser gir lavere klimagassutslipp i tråd med klimapolitiske mål.
Risiko knyttet til informasjonsinnhenting via sensorer er ikke avgrenset til busser, men gjelder alle moderne kjøretøy (herunder også leiebiler, varetransporter og de ansatte i forsvarssektorens private kjøretøyer), samt droner og andre typer materiell. Det vil også gjelde andre bruksområder for teknologi med sensorer, slik som telefoner, smartklokker mv.
Forsvarets kontrakter for busstransport ble anskaffet i 2022. Basert på verdivurderingen fra anskaffelsestidspunktet er dette ikke en sikkerhetsgradert anskaffelse. Det er ikke noe krav om at busser produsert i Kina ikke skal benyttes. Det er heller ikke stilt krav om at bussene ikke kan ha sensorer e.l. som er produsert i Kina. Den enkelte bruker av rammeavtalen for busstransport må foreta risikovurdering for sin bruk.
Forsvaret er bevisst på risikoen knyttet til kjøretøyer og andre innretninger som inneholder elektronikk som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. Basert på risikovurderinger kan det i visse områder være aktuelt med forbud mot kjøretøyer med moderne kameraer og sensorer for å skjerme personell, materiell, objekt eller annet. Forsvarsdepartementet vurderer nå etablering av felles retningslinjer for bruk av moderne kjøretøy i sektoren og i tilknytning til sektorens installasjoner. Som del av dette vil det vurderes om det skal innføres tiltak i militærleirer eller andre sensitive områder.
Det finnes andre kontrakter i forsvarssektoren som kan ha lignende utfordringer som busskontraktene, herunder leiebil- og ulike transportkontrakter. Den enkelte avdeling som benytter de ulike tjenestene iht. disse kontraktene må foreta verdi- og risikovurderinger i det enkelte tilfelle. De fleste rammeavtaler med kommersielle tilbydere vil kunne ha en iboende risiko som det er viktig at bruker vurderer før tjenestene benyttes.