Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2599 (2024-2025)
Innlevert: 20.06.2025
Sendt: 20.06.2025
Besvart: 27.06.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Helsepersonell og innbyggere er bekymret for utvikling og nedbyggingen av helsetilbud i Finnmark. Slike avsløringer om sammenblandinger av roller bidrar ikke til å bedre forholdene. Tilliten til foretak, direktør og medisinsk direktør er på bunnivå. Dette forhold som konstitusjonelt ligger under Statsrådens ansvarsområde. Det er unison forventning at uavklarte forhold blir belyst
Er statsråden kjent med forholdene og tilfreds med konsulentbruken, og vil statsråden bidra til innsyn og åpenhet slik at tilliten kan gjenopprettes?

Begrunnelse

Altaposten publiserte i dag 20. juni en artikkel om at bruken av penger til konsulenter tok av i perioden etter at Ole Hope tok over styringen av Finnmarkssykehuset. 31,9 millioner kroner eks. mva. har foretaket betalt for «konsulentvirksomhet» i 2024 alene.
To av de tre største postene tilhører konsulentselskap KPMG (8,48 millioner) og Deloitte (4,28 millioner). Neo Consulting har kassert inn betaling for tusenvis av konsulenttimer for Finnmarkssykehuset gjennom sin jobb som underleverandør for KPMG.
Innleid konsulent og tidligere plastikkirurg Eystein Hauge fungerer som Ole Hopes aller øverste medisinskfaglige rådgiver. Hope har selv uttrykt at Hauge skal utfylle direktørens manglende medisinskfaglige kompetanse. Innleid medisinsk direktør Eystein Hauge eier halvparten av konsulentselskapet Neo Consulting, og har hentet ut 3,5 millioner i utbytte herfra de to siste årene.
Dokumenter knyttet til bestillingen på medisinsk direktør viser at det var administrerende direktør Ole Hope som sto som kontaktperson og oppdragsansvarlig hos Finnmarkssykehuset.
Neo Consultings første oppdrag startet i desember 2023, kort tid etter at Ole Hope ble ansatt som administrerende direktør. Som følge av manglende faglig kompetanse innen medisin, ga Hope styret beskjed om at han hadde behov for en medisinsk direktør, eventuelt en viseadministrerende direktør med helsefaglig bakgrunn.
Da Hope og Finnmarkssykehuset gikk ut i en minikonkurranse og etterlyste medisinsk direktør, var bestillingen fra Finnmarkssykehuset svært spesifikk. KPMG og underleverandør Neo Consulting var de eneste om å levere tilbud.
Også i en annen minikonkurranse, utlyst ett år etter, var KPMG og Neo Consulting de eneste som leverte tilbud. Det førte til minst 2 272 ekstra konsulenttimer, muligens mye mer, i arbeid til Neo Consulting.
Altaposten har bedt Finnmarkssykehuset opplyse hvordan habiliteten til Hope ble vurdert i forbindelse med tildelingen til en konsulent han hadde en tidligere arbeidsrelasjon med. De har også utfordret Finnmarkssykehuset, Hope og Hauge redegjøre for om det var formell eller uformell kontakt mellom Finnmarkssykehuset/Hope og KPMG/Neo Consulting/Hauge i tiden rundt utlysningen av medisinsk direktør. Spørsmålene står ubesvart.
Altaposten har utfordret Finnmarkssykehuset på hvordan de sikret seg tette skott mellom Eystein Hauge som foretakets medisinske toppleder, og beslutningstaker Ole Hope. Altaposten har bedt Finnmarkssykehuset redegjøre for om Eystein Hauge hadde noen som helst rolle eller påvirkningsmulighet knyttet til anbudet som ble vunnet av KPMG/Neo Consulting, og hvilke grep man har tatt for å sikre at lov om offentlige anskaffelser og forskrift om offentlige anskaffelser er ivaretatt. Også Eystein Hauge har fått spørsmål om han på noe nivå påvirket utformingen av anbudet.
Dette svarer ikke Finnmarkssykehuset, Hauge eller Hope på.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg er kjent med at Finnmarkssykehuset HF har benyttet ekstern bistand i forbindelse med både de pågående omstillingsprosessene i virksomheten og i forbindelse med gjennomføringen av byggeprosjektet i Hammerfest. Helse Nord RHF har bekreftet at Finnmarkssykehuset også har økt sin bruk av konsulenter i 2024.
Jeg vil understreke at helseforetakene har et ansvar for å sikre at slike anskaffelser av tjenester skjer i tråd med regelverket, og at vurderinger av habilitet gjøres når det er nødvendig. Samtidig må en også anerkjenne at ledelsen i helseforetak må ha et handlingsrom for å hente inn ekstern kompetanse når det vurderes å være behov for det.
Helse Nord RHF har informert meg om at Finnmarkssykehuset HF har inngått to avtaler med KPMG hvor Neo Consulting har vært underleverandør. Begge anskaffelsene skal ha blitt gjennomført etter gjeldende regelverk med bistand fra Sykehusinnkjøp HF og ble på vanlig måte kunngjort i Mercell, slik at alle konsulentselskap som i utgangspunktet hadde rammeavtale med Sykehusinnkjøp HF hadde mulighet til å inngi tilbud. I begge tilfeller mottok Finnmarkssykehuset HF kun ett tilbud, altså fra KPMG.
Når det gjelder spørsmålet om habilitet knyttet til dette aktuelle tjenestekjøpet, så opplyser Helse Nord RHF at administrerende direktør i Finnmarkssykehuset HF og den innleide medisinske fagdirektøren har hatt tidligere samarbeid i andre sammenhenger.
Administrerende direktør Hope har imidlertid opplyst til Helse Nord RHF at han ikke har hatt noen privat relasjon til konsulenten Hauge i disse tilfellene, verken noen sosial eller privat omgang. Da Finnmarkssykehuset HF utlyste engasjementet som medisinsk direktør gjennom Sykehusinnkjøp HF var Hope satt opp som kontaktperson for spørsmål om anskaffelsen. Når KPMG leverte tilbud på Hauge, så meldte Hope seg inhabil på grunn av tidligere profesjonell relasjon. Et internt nedsatt utvalg bestående av daværende innkjøpsleder, HR-sjef og foretakstillitsvalgt gjennomførte intervju og valgte etter det KPMG med Hauge som ressurs. Hope har opplyst til Helse Nord RHF at Hauge og han selv har utviklet en god personlig relasjon etter at de har arbeidet sammen i Finnmarkssykehuset i 18 måneder, og at Hope av den grunn oppfatter seg som inhabil i forvaltningen av avtalen om bruk av Hauges tjenester.
Jeg vil avslutningsvis igjen få understreke at det er viktig at offentlig anskaffelser skjer i tråd med regelverket, og samtidig gi min tilslutning til at det er nødvendig å ha en transparens i slike saker både for å sikre likebehandling av tilbydere og for å opprettholde den generelle tillit til offentlige innkjøpsprosesser. Det har etter det departementet har fått opplyst ikke kommet klager i forbindelse med de tildelte avtalene som omfatter Hauges tjenester.