Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2662 (2024-2025)
Innlevert: 26.06.2025
Sendt: 26.06.2025
Besvart: 03.07.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hvilke strakstiltak vil regjeringen iverksette etter rasene som har gått på E10 i Lofoten, og når vil utbedring av E10 starte nå som et flertall på Stortinget har prioritert denne veien i National transportplan?

Begrunnelse

Det arbeides fremdeles med å rydde etter raset som gikk i Vågan i Lofoten i april. Det er fem rasutsatte områder bare i Lofoten og E10 er ikke dimensjonert for den økte trafikken som følge av turisme. Riksveien ble bygget på 1960-tallet og tok ikke høyde for den eksplosjonen i reiseliv som regionen har opplevd. Det er svært trafikkfarlig både for fastboende og tilreisende slik veiforholdene er nå men regjeringen har ikke vist noen vilje til å gjøre strakstiltak for rassikring på kort sikt og komme i gang men en opprusting av E10 med tilstrekkelig veibredde og gul midtlinje.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E10 i Lofoten er en krevende veistrekning med både flaskehalser og naturfareelementer som skred, vind og bølger. Strekningen er Nasjonal turistveg, og deler av E10 i Lofoten inngår også i Nasjonal sykkelrute. Konseptvalgutredning (KVU) for transportløsninger i Nord-Norge fra 2024 støtter seg på KVU Fiskebøl-Å fra 2015. I begge KVU-ene har det vært viktig å få frem behovet for næringstransport, bo- og blilyst, sikkerhet og beredskap.
Med bakgrunn i skredet fra april i Vågan, vurderer Statens vegvesen at det er behov for strakstiltak på dette stedet. Statens vegvesen vil derfor sette opp en mur av betongelementer langs E10 forbi skredområdet. Det vil stoppe nedfall i nedre del av ura fra å nå veien. Samtidig forsterker driftsentreprenøren tilsyn og observasjon av rasområdet, og det vil bli skiltet parkering forbudt på E10 forbi skredområdet.
En større utvikling av E10 Fiskebøl–Å er i Nasjonal transportplan 2025-2036 delt i to prosjekter: E10 Fiskebøl–Nappstraumen ligger i utviklingsporteføljen. For prosjektene i utviklingsporteføljen er handlingsrommet for ressursbruk til planlegging begrenset i første seksårsperiode i transportplanen. E10 Nappstraumen–Å ligger i planporteføljen med oppstart i perioden 2025-2030. Statens vegvesen holder på å utarbeide reguleringsplan. Et hovedmål for prosjektet er skredsikring. Tiltakene vil være spredt utover strekningen. Prosjektet vil gi bedre trafikksikkerhet, vesentlig reduksjon i reisetid og dermed bedre trygghetsfølelse for trafikantene.
Statens vegvesen vil uansett vurdere mindre tiltak på hele strekningen, blant annet skredsikring som nå skal gjøres etter skredet i Vågan, i påvente av at en langsiktig løsning kan være på plass.