Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2668 (2024-2025)
Innlevert: 27.06.2025
Sendt: 27.06.2025
Besvart: 04.07.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Vil statsråden vurdere å gi tydeligere føringer for gjennomføringen av muntlig og muntlig praktisk eksamen for privatister?

Begrunnelse

Privatisteksamen er en viktig vei tilbake til skolebenken, inn i arbeidslivet eller videre til høyere utdanning – og det er viktig at denne veien må være rettferdig og lik for alle, også uavhengig av hvilket fylke man bor i. I dag er det til dels store forskjeller mellom fylkene på hvordan muntlig eksamen for privatister gjennomføres. Det er blant annet forskjeller på hvor lang gjennomføringstid det er for eksamen i samme fag. Spørsmålsstiller har fått tilbakemelding fra utdanningssektoren om at nasjonale rammer for måloppnåelse privatist fag oppleves som mangelfulle. Spørsmålsstiller mener det er en utfordring for likebehandling dersom det er slik at reglene for stryk varierer mellom fylker, ,reglene for fusk skal være nasjonalt ikke er standardiserte og rettferdige. Videre at det bør være tydelige nasjonale regler som slår fast at en karaktersettende sensor ikke kan ha undervist kandidaten i faget.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Eksamen er en sentral del av vurderingsordningen i videregående opplæring. Eksamensformen er fastsatt i læreplanen for det enkelte faget. Fag kan ha både sentralt gitte eksamener og lokalt gitte eksamener, flere har begge disse eksamensformene, for eksempel norskfaget.
Alle eksamener skal være i samsvar med læreplanverket og de skal gi kandidatene mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig utfra eksamensformen. Hvor stor del av læreplanen som prøves til eksamen, vil kunne variere blant annet ut fra eksamensform, tidsramme og hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanen.
Det er fylkeskommunen som har ansvaret for lokalt gitt eksamen, jf. opplæringsforskriften § 9-26 andre ledd. Fylkeskommunen er ansvarlig for å utvikle eksamensoppgaver, sette dato for eksamen og gjennomføre sensuren. Det betyr at det kan være forskjeller mellom fylkene. Fylkeskommunene organiserer arbeidet med eksamen på ulike måter, blant annet gjennom interkommunale samarbeid i oppgavelaging og sensurering. Fylkeskommunene samarbeider i dag om utvikling av eksamensoppgaver i fag med lokalt gitt skriftlig eksamen.
Alle eksamener skal vurderes av to sensorer. Ved sentralt gitt skriftlig eksamen skal begge sensorene være eksterne. Ved lokalt gitt eksamen er det krav om minst én ekstern sensor. Videre følger det av opplæringsforskriften § 9-33 tredje ledd at faglærer skal være sensor dersom fylkeskommunen ønsker det. Fylkeskommunene har i fellesskap besluttet at fra 1. januar 2025 skal ikke faglærer lenger være sensor på lokalt gitt skriftlig eksamen. Det er derfor store likheter mellom sentralt gitt og lokalt gitt skriftlig eksamen i videregående opplæring, og sensuren foregår i praksis på tilsvarende måte. Slikt samarbeid bidrar til større felles forståelse av og likhet i hva som prøves til eksamen, i tillegg til likere rammer for eksamenssituasjonen.
For at eksamen fortsatt skal ha legitimitet som kvalifisering for videre utdanning og arbeid, må eksamensordningene videreutvikles for å fortsatt oppleves som gyldige, pålitelige og rettferdige. Utdanningsdirektoratet har nå fått i oppdrag å utrede hvordan vi kan få en sikrere og forbedret eksamensordning i videregående opplæring. Målet med oppdraget er å få en bred gjennomgang for å gi sikrere, mindre komplekse og mer bærekraftige eksamensordninger og eksamensformer som gir kandidatene god mulighet til å vise sin kompetanse i faget.
Det er sendt på høring et forslag til endring av tidspunkt for fastsettelse av standpunktkarakter og tidspunkt for når elevene skal få vite om trekk til eksamen. Et av forslagene som høres har sammenheng med at fylkeskommunene fra 1. januar 2025 har bestemt at faglærer ikke lenger skal være sensor på lokalt gitt skriftlig eksamen. Ettersom det er en forutsetning for endringen av tidspunktet for fastsettelse av standpunktkarakter i fag med lokalt gitt skriftlig eksamen at faglærer ikke er sensor, er et av forslagene som nå er sendt på høring å justere opplæringsforskriften § 9-33 tredje ledd og privatskoleforskriften 6-33 tredje ledd slik at det ikke er opp til fylkeskommunen og skolen å avgjøre om faglærer skal være sensor på disse eksamenene. Høringen har frist for uttalelser 20. august 2025.
Utover høringen som er nevnt ovenfor, er det i dag ingen ytterligere planer om å legge føringer for hvordan lokalt gitte eksamener gjennomføres. Hvis det, som en oppfølging av oppdraget som Utdanningsdirektoratet har fått, kommer forslag til endringer i eksamensordningene, vil disse høres på vanlig måte.