Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2744 (2024-2025) Innlevert: 30.06.2025 Sendt: 01.07.2025 Besvart: 03.07.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Sofie Marhaug (R): Hva er de totale investeringskostnadene, klimagassutslippene og arealbehovene for de planlagte motorveiprosjektene i porteføljene til Statens vegvesen og Nye Veier AS?
Jon-Ivar Nygård: Tabell 7.1 i Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 gir en oversikt over endringer i direkte utslipp fra transport, drift, vedlikehold, anleggsfasen og endret arealbruk for nye store prosjekter som er prioritert for oppstart i perioden 2025–2036. For prosjekter Statens vegvesen har ansvaret for med oppstart i planperioden er det i bygge- og anleggsfasen beregnet direkte utslipp tilsvarende 245 000 tonn CO2-ekvivalenter. Nye Veier AS skal planlegge og bygge ut sin portefølje i et 20-årsperspektiv, og det er beregnet direkte utslipp tilsvarende 340 000 CO2-ekvivalenter i bygge- og anleggsfasen. I oversikten inngår alle store prosjekter, inkl. prosjekter som ikke innebærer bygging av motorvei. Tallene er et øyeblikksbilde og kan endre seg bl.a. som følge av optimalisering av prosjektene og krav til utslippsreduksjoner i anskaffelsene.I tråd med Stortingets anmodningsvedtak nr. 828 av 20. juni 2024 tas rv. 19 Moss inn i planporteføljen til Statens vegvesen. Det er beregnet direkte utslipp tilsvarende 6 793 tonn CO2-ekvivalenter i prosjektets bygge- og anleggsfase.Det går videre frem av tabell 13.1 i Nasjonal transportplan 2025–2036 at prognose for samlede gjenstående utgifter for porteføljen er 90,2 mrd. 2024-kr. Ved å inkludere rv. 19 Moss anslås samlede utgifter til å være 95,4 mrd. 2024-kr. Investeringskostnadene til Nye Veiers portefølje går fram av tabell 13.3. De summerer seg til 174,4 mrd. 2024-kr. For både Statens vegvesen og Nye Veiers porteføljer vil mange prosjekter ha delvis finansiering med bompenger. Investeringskostnadene er summen av både statlige midler og bompenger.