Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:2756 (2024-2025)
Innlevert: 02.07.2025
Sendt: 01.08.2025
Besvart: 08.08.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Ser finansministeren alle dei negative konsekvensane fjerning av fritaket for CO₂-avgifta for fiskerfartøy i fjerne fartøy som bunkrar i Norge vil ha for fiskeria våre og fiskeindustrien vår, bunkersstasjonane langs kysten vår og beredskapen vår, og kva vil finansministeren nå gjere?

Begrunnelse

Regjeringa har frå 1. juli fjerna fritaket for CO₂-avgift for fiskefartøy som fiskar i fjerne farvatn. Dette vil innebere at fartøy ikkje lenger kan fylle drivstoff utan avgift i norske hamner når dei skal vidare til utanlandske destinasjonar. Fritaket vil dermed berre gjelde dersom fartøyet faktisk fyller drivstoff i ei utanlandsk hamn, eller få ein bunkersbåt utanfor 12 nautisk mil frå grunnlinja.
Konsekvensane av dette vil vere svært store. Det vil ramme fiskeflåten økonomisk og redusere konkurransekrafta, og det vil kunne føre til endringa av leveringsmønsteret av fisk med negative konsekvensar for norsk fiskeindustri. Det vil ramme norske bunkersstasjonar langs heile kysten, og det reduserer beredskapen til Norge. Ein har forstått det slik at endringane har skjedd utan høyring og reell utgreiing av konsekvensar. Dette skjer også ein situasjon kor det i dag er fleirtal på Stortinget for å frita fiskeflåten for CO₂-avgift.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Stortinget vedtok i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 å avvikle fritaket for CO₂-avgift på mineralske produkter for fiske og fangst i fjerne farvann, og erstatte det med en redusert sats på 0,93 kroner per liter drivstoff.
Det er også et fritak for CO₂-avgift for utenriks sjøfart. Et forslag om å avgrense dette fritaket mot fiskefartøy ble sendt på høring 20. mars 2025, med frist for innspill 20. mai. Bakgrunnen var en markant økning i bruken av fritaket blant den havgående fiskeflåten fra sommeren 2024. Det var ikke intensjonen bak fritaket for utenriks sjøfart at fiskefartøy skulle bruke det. Forslaget ble vedtatt og trådte i kraft 1. juli 2025.
Et vilkår for å benytte fritaket for utenriks sjøfart er at fartøyet etter bunkring i Norge går direkte til utenlandsk havn før det eventuelt starter fiske. Dette fører til lengre gangtid til fiskefeltene, økte klimagassutslipp og mindre effektiv ressursbruk. I motsetning til fiskefartøyene er store deler av utenriks sjøfart omfattet av EUs kvotesystem og betaler for sine utslipp. Fiskefartøy som benytter fritaket, er i dag unntatt all form for karbonprising.
En grunnpilar i norsk klimapolitikk er at forurenser skal betale. I dag er 85 pst. av norske utslipp priset gjennom klimaavgifter eller EUs kvotesystem. Det er viktig at også fiskeflåten i størst mulig grad omfattes av dette prinsippet. Samtidig har jeg lyttet til bekymringene fra fiskerinæringen og bunkringsselskapene, særlig knyttet til risikoen for økt bunkring i utlandet. Det er derfor besluttet å utsette iverksettelsen av avgrensningen mot fiskefartøy til 1. januar 2026.
Frem mot dette vil regjeringen arbeide med tiltak for å motvirke karbonlekkasje, og vurdere endringer i dagens kompensasjonsordning for CO₂-avgift for fiskere. Målet er å utforme en ordning som gir insentiver til å bunkre i Norge, samtidig som det lønner seg å ta klimavennlige valg. Regjeringen vil komme tilbake til innretningen og rammene for kompensasjonsordningen i statsbudsjettet for 2026.