Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2777 (2024-2025)
Innlevert: 01.08.2025
Sendt: 01.08.2025
Besvart: 08.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Kan statsråden redegjøre for hva som er forskjellen på tellemåten i passasjertallene som er oppgitt for Intercity i 2012 og 2024?

Begrunnelse

I svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård datert den 3. juli 2025 opplyses det at:

«Fra og med 2017 ble det innført en ny metode basert på telleutstyr om bord. Utstyret ble gradvis faset inn på ulike linjer. Tall før og etter 2017 er derfor ikke direkte sammenlignbare.»

Bakgrunnen for spørsmålet var at jeg ønsket å finne ut om de mer enn 90 milliardene som så langt er brukt på Intercity har hatt positiv eller negativ effekt på passasjertallene. I sitt svar ber jeg statsråden redegjøre for om den nye tellemåten har gitt høyere eller lavere tall enn tidligere og om dette innebærer at en ikke lenger kan måle effekten Intercity har hatt på passasjertallene. Hvis svaret på det siste er ja, ber jeg om å få vite hva slags andre måleindikatorer en bruker for å målet effekten av Intercity-investeringene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Registrering av antall reisende i togene i 2012 var basert på manuelle tellinger og var gjennomført av ombordpersonalet. Disse tellingene gav ikke informasjon om av-/påstigninger pr. stasjon. Av-/påstigninger pr. stasjon ble tidligere beregnet ut i fra grundigere tellinger som ble gjennomført periodevis av eksterne ressurser.
Etter hvert som nye togsett ble tatt i bruk i Intercityområdet så ble disse togsettene levert med automatisk tellesystem via fotoceller over dørene i togsettene. Innfasingen og testing av utstyret tok noe tid, men fra 2017 valgte Jernbanedirektoratet å bytte metode for registrering av antall reisende fra manuell til registrering via automatisk tellesystem (APC).
Den nye metoden er betydelig mer presis og er nå anerkjent i transportbransjen. Sannsynligvis gir de nye tellingene noe høyere tall enn de tidligere manuelle tellingene, da de manuelle tellingene ikke fanget opp alle reisende som beveget seg i togsettene. Selv om tellingene med de ulike metodene ikke er direkte sammenliknbare, vil forskjellene være relativt små.