Skriftlig spørsmål fra Tina Bru (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2790 (2024-2025)
Innlevert: 01.08.2025
Sendt: 04.08.2025
Besvart: 07.08.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Tina Bru (H)

Spørsmål

Tina Bru (H): Har statsråden en oversikt over skoler som praktiserer 15 minutter daglig lesing, og kan statsråden redegjøre for hvordan dette skal etterleves på alle landets skoler?

Begrunnelse

Regjeringen vil sette i gang et leseløft fra 2026 med mål om å få opp leseferdighetene. Ett av tiltakene er at elever på alle klassetrinn skal lese minst 15 minutter hver dag. Veldig mange skoler praktiserer en eller annen form for «lesekvart» eller lesestund. Dette bekrefter Utdanningsforbundets leder, Geir Røssvoll, som uttaler at «[…] dette er svært utbredt allerede i dag, og noe nesten alle lærere gjør […].». Når over 15 000 elever går ut av grunnskolen uten tilstrekkelige leseferdigheter, så er det viktig å sette inn målrettede tiltak, som intensiv opplæring og flere kvalifiserte lærere.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg vet at mange skoler allerede jobber godt og systematisk for at elevene skal utvikle gode leseferdigheter. Dette gjør de nettopp ved å blant annet sette av tid til lesing i løpet av dagen og dermed legge til rette for gode leseopplevelser og mengdetrening. Når mange skoler og lærere viser til gode erfaringer med å sette av daglig tid til lesing mener jeg det er grunn til å oppfordre enda flere til å gjøre dette. Og jeg mener det er behov for at vi tydelig signaliserer hvor viktig det er at elevene får lese hver dag, og at vi får til en felles innsats for lesing på skolen. Representanten etterspør med sitt spørsmål en type detaljstyring og rapporteringsregime i norsk skole som jeg ikke er enig i at bidrar til verken bedre leseferdigheter eller en bedre skole. Jeg kommer ikke til å innføre kontrollmekanismer, regler, nye rapporteringskrav eller andre pålegg om økt byråkrati på området Jeg er derimot opptatt av at vi må ha tillit til at lærerne og skolene løser dette godt lokalt, og jeg kommer til å ha dialog med partene i skolen om hvordan vi sammen best får dette til i praksis. Jeg vil samtidig minne om at det i vårt leseløft er flere tiltak som til sammen skal bidra til at elevene våre blir enda bedre lesere.
Det føres ikke nasjonal oversikt over skoler som i dag praktiserer 15 minutter daglig lesing, og det er heller ikke en rapporteringsplikt jeg har til hensikt å pålegge skolene. Men jeg vil understreke at læreplanverket gir tydelige føringer om at skolene skal arbeide med å utvikle elevenes leseferdigheter gjennom hele skoleløpet. Å kunne lese er avgjørende for å lære i de ulike fagene, for å utvikle ordforråd og kritisk tenkning. Barn og unges lesevaner, holdninger til lesing og deres leselyst henger nøye sammen med hvor godt de leser. Dessverre har vi sett en utvikling hvor barn og unge leser mindre, og de leser dårligere.
Vi vet at hvis elevene skal bli gode lesere, må de lese mye. Når de er motiverte til å lese, utvikler de bedre leseferdigheter og lesekondisjon. Derfor er jeg opptatt av at elevene får sammenhengende tid til å lese på skolen, både for å øve, utvikle utholdenhet til å lese lengre tekster, men også at de får lese for opplevelsens skyld. Gode leseopplevelser og en god kultur for lesing på skolen kan gi flere elever lyst til å lese mer. Elevene må erfare at skolen ser på lesing som viktig og verdifullt og at skolen prioriterer lesing.