Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2793 (2024-2025)
Innlevert: 04.08.2025
Sendt: 04.08.2025
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 12.08.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Er Landbruks- og matministeren enig i at det er gode faglige grunnar, ikkje minst hensynet til personar med allergi, for at også ikkje-ferdigpakka industriprodusert mat som bakevarer blir pålagt å sørge for at fullstendig ingrediensliste er enkelt tilgjengelig for forbrukar, slik som ferdigpakka matvarer må ha det, og vil statsråden ta snarlig initiativ til å innføre eit krav om lett tilgjengelige ingredienslister for ma. industriproduserte bakevarer?

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Spørsmålet er overført fra landbruks- og matministeren til meg som ansvarlig for regelverket for merking av bakervarer.
Regelverket om merking av mat er regulert i matinformasjonsforskriften som gjennomfører matinformasjonsforordningen i norsk rett. Regelverket skal sikre forbruker god informasjon om matvarer. Dette innebærer at regelverket i hovedsak er felles med EU på dette området gjennom EØS-avtalen.
Det stilles blant annet krav i matinformasjonsregelverket om at ikke-ferdigpakkede matvarer, som bakervarer, skal merkes skriftlig med tydelig varebetegnelse. Det skal også gis skriftlig informasjon dersom bakervarene inneholder et eller flere av 14 allergener som listes i forordningen, slik det også er krav om for ferdigpakkede matvarer. Informasjon om allergener kan gis på et skilt plassert ved bakervarene i disken eller på hyllen. Denne informasjonen skal være lett tilgjengelig. Dersom informasjonen ikke står rett ved den aktuelle matvaren, skal det på annen måte være enkelt for forbrukeren å finne og lese den.
Det er ikke krav i regelverket om ingrediensliste for ikke-ferdigpakkede matvarer, slik det er krav om for ferdig-pakkede matvarer. Men bakeriutsalgene kan oppgi disse opplysningene frivillig, så lenge de oppgir korrekte opplysninger og de ikke er villedende.
Etter min oppfatning vil det være i næringens egen interesse å ivareta kundene ved å kunne besvare eventuelle spørsmål både om ingredienser og eventuelle andre spørsmål de har om varene. Jeg oppfatter det også slik at flere aktører har slik informasjon tilgjengelig i bakeriutsalgene og/eller på sine nettsider.