Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2879 (2024-2025)
Innlevert: 11.08.2025
Sendt: 11.08.2025
Besvart: 15.08.2025 av kommunal- og distriktsminister Kjersti Stenseng

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden instruere Statsforvalteren i Oslo og Viken i saken om byggestopp i Oksviken, slik at familien slipper å rive huset de nesten er ferdig med å bygge og lokaldemokratiet sine ønsker ikke blir overprøvd av ikke-valgte byråkrater?

Begrunnelse

I Fredrikstad kommune har Statsforvalteren i Oslo og Viken stoppet et planlagt boligprosjekt i Oksviken, til tross for lokal politisk enighet og vedtak om utbygging. Dette har skapt stor frustrasjon lokalt, og oppleves som et eksempel på at statlig byråkrati overstyrer lokaldemokratiet. Det er viktig at lokale folkevalgte har reell innflytelse over arealpolitikken i egen kommune, og at statlige instanser ikke setter urimelige begrensninger som hindrer utvikling og boligbygging. I tillegg til lokalpolitisk enighet har prosjektet også stor støtte fra naboer og andre berørte.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Spørsmålet har bakgrunn i Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus sitt vedtak i klagesak 28. mai 2025. Representanten viser til at Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus (heretter statsforvalteren) har stoppet en bygging av en bolig.
Saken gjelder oppføring av en enebolig på eiendommen Oksvikveien 18 C i Fredrikstad kommune. Eiendommen er regulert til friluftsområde i en reguleringsplan og avsatt dels til bebyggelse og anlegg samt landbruks-, natur- og friluftsformål i kommuneplanens arealdel. For å kunne bygge en bolig på den angitte eiendommen, må det gis dispensasjon fra de angitte arealformålene. Fredrikstad kommune skal ha gitt dispensasjon til oppføring av eneboligen.
Etter plan- og bygningsloven § 19-2 kan kommunen dispensere fra arealformålet fastsatt i reguleringsplan og kommuneplanens arealdel. To vilkår må imidlertid være oppfylt før kommunen kan vurdere om den ønsker å dispensere. Disse to vilkårene innebærer såkalt rettsanvendelsesskjønn som statsforvalteren og domstolene kan prøve fullt ut.
De rettslige vilkårene for dispensasjon er: Dispensasjonen kan ikke vesentlig tilsidesette hensynene bak bestemmelsen (her arealformålet) som det dispenseres fra, hensynene i lovens formålsbestemmelse eller nasjonale eller regionale interesser. Videre må fordelene ved å gi dispensasjon være klart større enn ulempene etter en samlet vurdering.
Først når begge disse to vilkårene kan konstateres å være til stede, kan kommunen, på fritt grunnlag, vurdere om det er grunn til å gi dispensasjon i et omsøkt tilfelle. Dette såkalte «kan-skjønnet», kan i utgangspunktet ikke overprøves av statsforvalteren eller domstolene.
Etter det jeg har fått bragt på det rene, har statsforvalteren ansett at de nevnte vilkårene ikke var tilstede i denne konkrete saken. Statsforvalteren har således ikke grepet inn i kommunens frie skjønn i den aktuelle saken, men Fredrikstad kommunes rettsanvendelse av bestemmelsene i plan- og bygningsloven § 19-2.
Jeg har fra statsforvalteren fått opplyst, at utbygger har anmodet statsforvalteren om å omgjøre vedtaket i klagesaken fra 28. mai 2025. En slik vurdering av om vedtaket skal omgjøres eller ikke, vil skje i løpet av august d.å. Jeg har tillit til at statsforvalteren behandler anmodningen om omgjøring etter reglene i forvaltningsloven og plan- og bygningsloven.
Videre vil jeg vise til at det er kommunen som er planmyndighet og at Fredrikstad kommune vil kunne gjøre en mindre endring av sin arealdel til kommuneplanen og endre eller opphevde den aktuelle reguleringsplanen, slik at eneboligen blir i samsvar med gjeldende arealplaner.