Skriftlig spørsmål fra Nikolai Astrup (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:2892 (2024-2025)
Innlevert: 12.08.2025
Sendt: 12.08.2025
Besvart: 18.08.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Nikolai Astrup (H)

Spørsmål

Nikolai Astrup (H): Det er i dag en vis uklarhet om hvilke krav og organisering av en virksomhet som må være oppfylt for å få refusjon for sukkeravgift i de tilfeller der produksjonsvirksomheten (bakeriet) deler lokale helt eller delvis med et serveringssted. I praksis er det et grenseskille, hvor en bakerikjede med sentralbakeri kan få refusjon, mens et bakeri med produksjon i tilknytning til kafélokalet vil ha vanskeligheter.
Kan statsråden klargjøre om et bakeri med produksjon i kafélokalet også skal få refusjon for produksjonen?

Begrunnelse

Stortingsvedtaket om avgift for sukker gir fritak for ervervsmessig fremstilling av varer, jfr. § 2 første ledd bokstav e. I forskriften om særavgifter § 3-16-3 (2) er det listet opp at fritaket ikke skal omfatte varer til følgende virksomheter:

a. institusjoner av alle slag,
b. hoteller, restauranter, kafeer, kantiner, serverings- og cateringvirksomheter o.l,
c kjøtt-, fiske-, delikatesseforretninger o.l.

Skattedirektoratet har videre i sitt årsrundskriv for avgift på sukker 2025 kapittel 4.9 oppgitt at: "ervervsmessig framstilling" av varer mener man fremstilling av varer der sukker inngår som innsatsvare i det ferdige produktet. Fritaket omfatter etter dette blant annet sukker til bakeri, is-, mineralvann-, sjokolade-, og saftfabrikker. Med bakeri mener man ikke bakeri- eller kafe-utsalget, men "fabrikken" hvor varene faktisk blir produsert (blandes sammen til en deig, ferdig kake og lignende).

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det betales avgift ved innførsel og innenlandsk produksjon av sukker. Det gis fritak for avgift på sukker som brukes som råstoff til ervervsmessig fremstilling av varer. Dagens avgift omfatter i hovedsak sukker til husholdningsformål.

Fritaket er nærmere regulert i særavgiftsforskriften § 3-16-3. Fritaket omfatter ikke sukker til i) institusjoner, ii) hoteller, restauranter, kafeer, kantiner, serverings- og cateringvirksomheter o.l. og iii) kjøtt-, fiske-, delikatesseforretninger o.l.

Avgrensningen av fritaket har vært fastsatt i særavgiftsforskriften siden sukkeravgiften ble innført i 1981. I forarbeidene til sukkeravgiften er det lagt til grunn at fritaket ikke er ment å omfatte «virksomheter med beskjedent sukkerforbruk».

Fritaket skiller ikke mellom virksomhetenes størrelse eller organisering. Store industribakerier har som regel egne fabrikker/produksjonslokaler hvor de produserer varene som senere blir levert til utsalgsstedene. Mindre håndverksbakerier og liknende har som regel produksjonssted og utsalg- eller serveringssted i samme lokale. Jeg ser ingen gode grunner for å skille avgiftsmessig mellom disse to tilfellene. Finansdepartementet har derfor bedt Skatteetaten om å klargjøre rettstilstanden, eventuelt fremme forslag til regelendringer som ivaretar hensynet til likebehandling.