Nikolai Astrup (H): Det er i dag en vis uklarhet om hvilke krav og organisering av en virksomhet som må være oppfylt for å få refusjon for sukkeravgift i de tilfeller der produksjonsvirksomheten (bakeriet) deler lokale helt eller delvis med et serveringssted. I praksis er det et grenseskille, hvor en bakerikjede med sentralbakeri kan få refusjon, mens et bakeri med produksjon i tilknytning til kafélokalet vil ha vanskeligheter.
Kan statsråden klargjøre om et bakeri med produksjon i kafélokalet også skal få refusjon for produksjonen?
Begrunnelse
Stortingsvedtaket om avgift for sukker gir fritak for ervervsmessig fremstilling av varer, jfr. § 2 første ledd bokstav e. I forskriften om særavgifter § 3-16-3 (2) er det listet opp at fritaket ikke skal omfatte varer til følgende virksomheter:
a. institusjoner av alle slag,
b. hoteller, restauranter, kafeer, kantiner, serverings- og cateringvirksomheter o.l,
c kjøtt-, fiske-, delikatesseforretninger o.l.
Skattedirektoratet har videre i sitt årsrundskriv for avgift på sukker 2025 kapittel 4.9 oppgitt at: "ervervsmessig framstilling" av varer mener man fremstilling av varer der sukker inngår som innsatsvare i det ferdige produktet. Fritaket omfatter etter dette blant annet sukker til bakeri, is-, mineralvann-, sjokolade-, og saftfabrikker. Med bakeri mener man ikke bakeri- eller kafe-utsalget, men "fabrikken" hvor varene faktisk blir produsert (blandes sammen til en deig, ferdig kake og lignende).