Erlend Larsen (H): Når vi nå ser omfanget av de store avgiftsøkningene – vil Samferdselsdepartementet som eier pålegge Avinor omfattende kostnadseffektivisering og se til at Avinor får nødvendig handlingsrom til å konkurranseutsette deler av sin virksomhet?
Begrunnelse
Den samlede avgiftsøkning fra Avinor inkludert «carry over» effekter for årene 2025 og 2026 kan bli i størrelsesorden 2795 millioner kroner, en økning på 50 prosent målt mot 2024. Dette kan bidra til høyere flypriser og et svekket flytilbud.
Markedet for flyreiser er svekket etter pandemien. En avgiftsøkning vil svekke norsk luftfart, og på sikt redusere Avinors inntekter. Avinor bør derfor kutte kostnader og omstille virksomheten til en ny markedssituasjon slik flyselskapene også har måttet gjøre.
Regjeringen nekter Avinor å effektivisere driften gjennom konkurranseutsetting av aktiviteter. Samferdselsministeren innkalte til ekstraordinær generalforsamling den 28. mars 2025 hvor styret ble pålagt å begrense Avinors handlingsrom til å effektivisere virksomheten.
På noen av de mindre trafikkerte lufthavnene er det tre ulike operatører som håndterer passasjerene: Flyselskapet, Avinor og security. Dersom oppgavene blir løst av en eller to operatører, bør det være mulig å få til en mer effektiv og økonomisk drift.
Det burde også være på tide at fjernstyrte tårn gir innsparinger i nærheten av hva som ble forespeilet da dette ble vedtatt innført.