Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2971 (2024-2025)
Innlevert: 22.08.2025
Sendt: 22.08.2025
Besvart: 25.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Når vi nå ser omfanget av de store avgiftsøkningene – vil Samferdselsdepartementet som eier pålegge Avinor omfattende kostnadseffektivisering og se til at Avinor får nødvendig handlingsrom til å konkurranseutsette deler av sin virksomhet?

Begrunnelse

Den samlede avgiftsøkning fra Avinor inkludert «carry over» effekter for årene 2025 og 2026 kan bli i størrelsesorden 2795 millioner kroner, en økning på 50 prosent målt mot 2024. Dette kan bidra til høyere flypriser og et svekket flytilbud.

Markedet for flyreiser er svekket etter pandemien. En avgiftsøkning vil svekke norsk luftfart, og på sikt redusere Avinors inntekter. Avinor bør derfor kutte kostnader og omstille virksomheten til en ny markedssituasjon slik flyselskapene også har måttet gjøre.

Regjeringen nekter Avinor å effektivisere driften gjennom konkurranseutsetting av aktiviteter. Samferdselsministeren innkalte til ekstraordinær generalforsamling den 28. mars 2025 hvor styret ble pålagt å begrense Avinors handlingsrom til å effektivisere virksomheten.

På noen av de mindre trafikkerte lufthavnene er det tre ulike operatører som håndterer passasjerene: Flyselskapet, Avinor og security. Dersom oppgavene blir løst av en eller to operatører, bør det være mulig å få til en mer effektiv og økonomisk drift.

Det burde også være på tide at fjernstyrte tårn gir innsparinger i nærheten av hva som ble forespeilet da dette ble vedtatt innført.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avinor og luftfarten ble hardt rammet av pandemien. I statsbudsjettet for 2025 varslet regjeringen at flyselskapene må bidra gjennom økte avgifter og Avinor gjennom resultatforbedring i egen virksomhet. For å mildne belastningen på flyselskapene ble den fiskale flypassasjeravgiften redusert med 600 millioner kroner.

Avinor har varslet at selskapet trenger ytterligere økninger i avgiften Avinor mottar fra flyselskapene.

Regjeringen forventer at Avinor legger til rette for effektiv drift. Det er ikke i tråd med denne regjeringens verdigrunnlag at lønninger og øvrige vilkår for de ansatte skal presses ned i en innsparingsprosess.

En vesentlig del av virksomheten i Avinor er konkurranseutsatt. Dette gjelder tjenester innenfor sikkerhetskontroll, renhold, assistansetjenesten for personer med redusert mobilitet, bussing, vedlikehold, brøytetjenester, teknisk infrastruktur og ingeniørtjenester samt kontrakter innenfor IT-infrastruktur. Avinors kommersielle virksomhet er i sin helhet konkurranseutsatt. Det gjelder drift av taxfree-butikker, andre butikker, servering, parkering og hotelldrift.

I Hurdalsplattformen har regjeringen lagt til grunn at drifts- og beredskapstjenester på flyplassene ikke skal konkurranseutsettes. Dette ble fulgt opp i en ekstraordinær generalforsamling for Avinor våren 2025.